Dat beweert een bekende Franse wijnproever die ieder jaar een boek uitgeeft met daarin zijn oordeel over al die verschillende Franse wijnen. Maar hij vergist zich.
Thierry Desseauve en zijn kompaan Michel Bettane geven al vele jaren de onder wijnkenners bekende gids Bettane & Desseauve uit. Heel Frankrijk, inclusief Corsica, proeven beide heren steeds weer door om te bepalen of ze wijnen aan hun lezers kunnen aanbevelen.
Persoonlijk vind ik het nog altijd een van de beste wijngidsen. Nu zegt Thierry Desseauve iets dat verraadt dat hij niet naar de Lidl gaat of de wijnen die daar te koop zijn niet proeft.
"Il n'y aura pas de Coca-Cola du vin", zegt hij in onderstaande video. Volgens Desseauve blijft wijn een product waarin nooit standaardisatie zal optreden.
Zou het?
Gniffelen om de snobs
Bij Lidl koop je het huismerk Cimarosa. Je vindt de wijn in Duitsland, bij ons in Nederland, in België, in Portugal en in Frankrijk. In dat laatste land haal ik weleens streken uit. Ik ontdekte dat de Zuid-Amerikaanse Pinotage van dat merk Franse 'bijzondere' wijnen die 15 euro en meer moeten kosten met gemak verslaat. Omdat onze Franse vrienden hun neus ophalen voor Lidl en er nooit binnen komen, hoef ik de wijn niet eens in een andere fles te doen. Ze kroelen van plezier: 'wat een zalige wijn!' Een vriendin van ons - dochter van een bekende Champagnemaker - koopt hem inmiddels ook en oogst hetzelfde succes. We gniffelen inmiddels om al die snobbige wijnvrienden.
Er is al Coca-Cola wijn
Met alle respect: het is een Coca-Cola wijn. Een heel knappe blend. Vol, krachtig, rond en zelfs 'complex' (wat betekent: 'gaat niet snel vervelen'). De Coca-Cola wijn is er al. Zulke wijnen kun je ieder jaar maken door de juiste basiswijnen in te kopen en blenden (zeg nooit 'mengen' in wijnland, ook al is dat hetzelfde en doet iedere zichzelf en zijn klanten respecterende wijnboer dat).
Steeds meer supers gaan er uiteindelijk mee komen. Er zijn namelijk geen bijzondere wijndomeinen die zoveel kwaliteit voor € 2,99 per fles op zulke schaal kunnen leveren terwijl je klanten er toch graag voor willen omfietsen.
Coca-Cola in wijn is een supermarktmerk, we hebben het alleen niet door. Koop die Lidl Pinotage straks even en vertel hier wat je ervan vindt.
Fotocredits: Foodlog Media
Dit artikel afdrukken
Persoonlijk vind ik het nog altijd een van de beste wijngidsen. Nu zegt Thierry Desseauve iets dat verraadt dat hij niet naar de Lidl gaat of de wijnen die daar te koop zijn niet proeft.
"Il n'y aura pas de Coca-Cola du vin", zegt hij in onderstaande video. Volgens Desseauve blijft wijn een product waarin nooit standaardisatie zal optreden.
Zou het?
Gniffelen om de snobs
Bij Lidl koop je het huismerk Cimarosa. Je vindt de wijn in Duitsland, bij ons in Nederland, in België, in Portugal en in Frankrijk. In dat laatste land haal ik weleens streken uit. Ik ontdekte dat de Zuid-Amerikaanse Pinotage van dat merk Franse 'bijzondere' wijnen die 15 euro en meer moeten kosten met gemak verslaat. Omdat onze Franse vrienden hun neus ophalen voor Lidl en er nooit binnen komen, hoef ik de wijn niet eens in een andere fles te doen. Ze kroelen van plezier: 'wat een zalige wijn!' Een vriendin van ons - dochter van een bekende Champagnemaker - koopt hem inmiddels ook en oogst hetzelfde succes. We gniffelen inmiddels om al die snobbige wijnvrienden.
Er is al Coca-Cola wijn
Met alle respect: het is een Coca-Cola wijn. Een heel knappe blend. Vol, krachtig, rond en zelfs 'complex' (wat betekent: 'gaat niet snel vervelen'). De Coca-Cola wijn is er al. Zulke wijnen kun je ieder jaar maken door de juiste basiswijnen in te kopen en blenden (zeg nooit 'mengen' in wijnland, ook al is dat hetzelfde en doet iedere zichzelf en zijn klanten respecterende wijnboer dat).
Steeds meer supers gaan er uiteindelijk mee komen. Er zijn namelijk geen bijzondere wijndomeinen die zoveel kwaliteit voor € 2,99 per fles op zulke schaal kunnen leveren terwijl je klanten er toch graag voor willen omfietsen.
Coca-Cola in wijn is een supermarktmerk, we hebben het alleen niet door. Koop die Lidl Pinotage straks even en vertel hier wat je ervan vindt.
Fotocredits: Foodlog Media
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
en straks schreeuwen we moord en brand als er iemand antivries in de wijn heeft gedaan om de "kwaliteit" op te krikken. Waar ken ik dat verhaal van?
en als ik foodlog goed begrijp dan is dat een zegen voor de mens en de economie.
Als ik de opvoedkundige rubrieken in de krant wel eens lees, lijkt het wel of we ook bij de mens op weg zijn naar algehele standaardisatie, de Coca Colamens dus (pilletjes tegen ADHD, autisme en ander lastig , afwijkend , onwenselijk gedrag, geen zesjes meer, maar vooral ook geen negens en tienen, iedereen een zeven, meer dan net genoeg)
Grappig dat Foodlog hier probeert zo haar mening over industrieel gemaakt wijnen op te dringen als de waarheid. En ambtelijke bocht te dekwalificeren. Over smaak valt niet te twisten en wat iemand er aan uit wil geven is persoonlijk. Bovendien man en vrouw proeven ook nog eens verschillend, je smaak ontwikkeld je leven lang en het is een persoonlijke voorkeur. Beperk je tot de feiten en doe niet net alsof de Lidl wijnen goed of slecht zijn of wat dan ook zijn. Dat weten we al lang.
en oh ja de feiten zijn ook dat er coca cola wijnen bestaan. Niks nieuws onder de zon.
We weten niet of er additieven zijn gebruikt? met smaken werken is denk ik de reden dat het kan (3 flesjes voor 10 euro) ik ben benieuwd of er iemand is die voor mij uitrekent hoe het kan 3 a 4 flessen wijn voor 10 euro zonder te rommelen!