Thierry Desseauve en zijn kompaan Michel Bettane geven al vele jaren de onder wijnkenners bekende gids Bettane & Desseauve uit. Heel Frankrijk, inclusief Corsica, proeven beide heren steeds weer door om te bepalen of ze wijnen aan hun lezers kunnen aanbevelen.

Persoonlijk vind ik het nog altijd een van de beste wijngidsen. Nu zegt Thierry Desseauve iets dat verraadt dat hij niet naar de Lidl gaat of de wijnen die daar te koop zijn niet proeft.

"Il n'y aura pas de Coca-Cola du vin", zegt hij in onderstaande video. Volgens Desseauve blijft wijn een product waarin nooit standaardisatie zal optreden.



Zou het?

Gniffelen om de snobs
Bij Lidl koop je het huismerk Cimarosa. Je vindt de wijn in Duitsland, bij ons in Nederland, in België, in Portugal en in Frankrijk. In dat laatste land haal ik weleens streken uit. Ik ontdekte dat de Zuid-Amerikaanse Pinotage van dat merk Franse 'bijzondere' wijnen die 15 euro en meer moeten kosten met gemak verslaat. Omdat onze Franse vrienden hun neus ophalen voor Lidl en er nooit binnen komen, hoef ik de wijn niet eens in een andere fles te doen. Ze kroelen van plezier: 'wat een zalige wijn!' Een vriendin van ons - dochter van een bekende Champagnemaker - koopt hem inmiddels ook en oogst hetzelfde succes. We gniffelen inmiddels om al die snobbige wijnvrienden.

Er is al Coca-Cola wijn
Met alle respect: het is een Coca-Cola wijn. Een heel knappe blend. Vol, krachtig, rond en zelfs 'complex' (wat betekent: 'gaat niet snel vervelen'). De Coca-Cola wijn is er al. Zulke wijnen kun je ieder jaar maken door de juiste basiswijnen in te kopen en blenden (zeg nooit 'mengen' in wijnland, ook al is dat hetzelfde en doet iedere zichzelf en zijn klanten respecterende wijnboer dat).
Steeds meer supers gaan er uiteindelijk mee komen. Er zijn namelijk geen bijzondere wijndomeinen die zoveel kwaliteit voor € 2,99 per fles op zulke schaal kunnen leveren terwijl je klanten er toch graag voor willen omfietsen.

Coca-Cola in wijn is een supermarktmerk, we hebben het alleen niet door. Koop die Lidl Pinotage straks even en vertel hier wat je ervan vindt.

Fotocredits: Foodlog Media
Dit artikel afdrukken