Op de Grüne Woche in Berlijn heeft biologische distributeur Nature & More, een handelsmerk van groothandel Eosta, samen met IFOAM, de internationale biologische koepelorganisatie, het True Cost of Food initiatief gelanceerd.

De gedachte daarachter is dat voedselprijzen de ware kosten van voedselproductie moeten weergeven, inclusief de verborgen sociale en milieukosten. Nature & More zegt: "Consumenten hebben recht op deze informatie. Terwijl internationale beleidsmakers de belofte van full cost accounting net hebben ontdekt en dikke rapporten schrijven, brengt Nature & More The True Cost of Food al naar de markt. Nature & More zal consumenten de ware kosten van biologische vs gangbare producten tonen op de winkelvloer."

Volgens de VN wereldvoedselorganisatie FAO bedragen de verborgen kosten van de voedselproductie naar schatting 700 miljard dollar voor milieuschade en 900 miljard dollar aan sociale ontwrichting; samen 1,6 biljoen dollar. Als de prijs van voedingsmiddelen de werkelijke kosten zou weergeven, zouden biologische producten significant goedkoper zijn dan conventionele producten. Die boodschap stelt Nature & More centraal in zijn nieuwe marketingcampagne.

In beelden en cijfers laat de Nature & More zien dat biologisch veel voordeliger is, als je rekent welke milieu- en sociale kosten je als biologische klant wél afrekent, terwijl een koper van niet-biologisch dat niet doet volgens de berekeningsmethode van de FAO die Nature & More hanteert.

De Berlijnse natuurvoedingsketen BioCompany is de winkelpartner voor de lancering van de True Cost-formule. Of de formule ook doorbreekt bij de grote retailers zal de toekomst leren. De campagne zet zich nadrukkelijk af tegen verreweg het grootste deel van hun aanbod.

Koningin Máxima feliciteerde Eosta met het initiatief.
AGF - abcNature & More brengt True Cost of Food naar de winkelvloer
Reageer
  • Deel
Druk af