Over de volle breedte van de markt barst een strijd tegen discounters los. Het versoffensief van Albert Heijn, frontsoldaten bij de Superunie-initiatieven, Unilevers nieuwe aandacht voor de retail. Alles wordt uit de kast gehaald om de opmars van discounters als Lidl te beteugelen.
Supermarktland Nederland richt zijn pijlen op Lidl. De snelle ontwikkeling van de discounter is diverse partijen een doorn in het oog. Daarom worden er al op allerlei fronten campagnes ontplooid, zo blijkt uit de printversie van de Levensmiddelenkrant van deze week.
De versimpuls die AH aan zijn deli-afdelingen (vleeswaren en kaas) geeft, blijkt bittere noodzaak te zijn. De AH omzetgroei vlakt af (volgens GfK het eerste kwartaal van dit jaar 1,8 procent, tegen 3,8 procent in de markt. AH heeft het vers (agf, vleeswaren en kaas) jarenlang min of meer verwaarloosd door de grote focus op prijs (AH gaat op de kleintjes letten). Kenners beoordelen de nu ingezette inhaalslag als 'too little, too late'. Met de nieuwe '10 seconden regel' moeten medewerkers van de deli-afdelingen actief contact gaan leggen met de klant. Daar worden ze nu in opgeleid, net als in de specifieke karakteristieken van het uitgebreide assortiment. Een operatie die enige tijd in beslag zal nemen.
De Superunie-leden (Jan Linders, Vomar, Deen, Deka-Markt, Poiesz, Boni, Coop) zijn daar al verder mee. In de Levensmiddelenkrant prijkt een twee pagina's groot artikel met veel foto's: "Superunie zet personeel in als frontsoldaat tegen Lidl". Vers bereide kant-en-klaar maaltijden, een groentenman op de vloer voor advies en maatwerk, proef- en andere contactmomenten. Superunieleden zetten hun personeel in om meer service te kunnen geven aan hun klanten. Zij geloven in het 'extra' van vriendelijk personeel als factor die het bedieningsgemak van hun supers op kan krikken om zo de discounters de loef af te steken.
Ook Unilever schaart zich in de rijen tegen de discounter. Zij willen de banden met de retail nadrukkelijk aanhalen om de A-merken weer hun eigen, onomstreden positie te laten innemen. "Als je als A-merk relevant genoeg blijft, dan zal de noodzaak om private label te ontwikkelen kleiner zijn. Als er allemaal kopieën gemaakt worden, met weinig innovatie, dan is die stap naar Lidl heel snel gezet", stellen Paul de Hartog en Eelco Ockers van Unilever. Alle reden om vol in te zetten op de samenwerking met de supermarkten, zodat daar weer meer ruimte komt voor de A-merken als Calvé en Omo. Maar Unilever is ook in gesprek met andere retailers, zoals Kruidvat, Makro en DA om deze te helpen hun formules en categoriën op orde te krijgen. Ook onderstrepen ze het belang van ecommerce-ontwikkelingen. Unilever werkt er hard aan om de afgelopen jaren verloren posities weer te herwinnen.
En Lidl zelf? In Nederland is het misschien nog niet zo zichtbaar, maar in het buitenland zijn de discounters al lang merkproducten in het assortiment aan het opnemen. Met succes. Zou Unilever niet ook eens bij Lidl op gesprek moeten of is dat nou juist wat Unilever uit alle macht probeert te voorkomen?
Fotocredits: One Against Many, Kenneth
Dit artikel afdrukken
De versimpuls die AH aan zijn deli-afdelingen (vleeswaren en kaas) geeft, blijkt bittere noodzaak te zijn. De AH omzetgroei vlakt af (volgens GfK het eerste kwartaal van dit jaar 1,8 procent, tegen 3,8 procent in de markt. AH heeft het vers (agf, vleeswaren en kaas) jarenlang min of meer verwaarloosd door de grote focus op prijs (AH gaat op de kleintjes letten). Kenners beoordelen de nu ingezette inhaalslag als 'too little, too late'. Met de nieuwe '10 seconden regel' moeten medewerkers van de deli-afdelingen actief contact gaan leggen met de klant. Daar worden ze nu in opgeleid, net als in de specifieke karakteristieken van het uitgebreide assortiment. Een operatie die enige tijd in beslag zal nemen.
De Superunie-leden (Jan Linders, Vomar, Deen, Deka-Markt, Poiesz, Boni, Coop) zijn daar al verder mee. In de Levensmiddelenkrant prijkt een twee pagina's groot artikel met veel foto's: "Superunie zet personeel in als frontsoldaat tegen Lidl". Vers bereide kant-en-klaar maaltijden, een groentenman op de vloer voor advies en maatwerk, proef- en andere contactmomenten. Superunieleden zetten hun personeel in om meer service te kunnen geven aan hun klanten. Zij geloven in het 'extra' van vriendelijk personeel als factor die het bedieningsgemak van hun supers op kan krikken om zo de discounters de loef af te steken.
Ook Unilever schaart zich in de rijen tegen de discounter. Zij willen de banden met de retail nadrukkelijk aanhalen om de A-merken weer hun eigen, onomstreden positie te laten innemen. "Als je als A-merk relevant genoeg blijft, dan zal de noodzaak om private label te ontwikkelen kleiner zijn. Als er allemaal kopieën gemaakt worden, met weinig innovatie, dan is die stap naar Lidl heel snel gezet", stellen Paul de Hartog en Eelco Ockers van Unilever. Alle reden om vol in te zetten op de samenwerking met de supermarkten, zodat daar weer meer ruimte komt voor de A-merken als Calvé en Omo. Maar Unilever is ook in gesprek met andere retailers, zoals Kruidvat, Makro en DA om deze te helpen hun formules en categoriën op orde te krijgen. Ook onderstrepen ze het belang van ecommerce-ontwikkelingen. Unilever werkt er hard aan om de afgelopen jaren verloren posities weer te herwinnen.
En Lidl zelf? In Nederland is het misschien nog niet zo zichtbaar, maar in het buitenland zijn de discounters al lang merkproducten in het assortiment aan het opnemen. Met succes. Zou Unilever niet ook eens bij Lidl op gesprek moeten of is dat nou juist wat Unilever uit alle macht probeert te voorkomen?
Fotocredits: One Against Many, Kenneth
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
1. De Lidl is lang niet altijd zo goedkoop als beweerd. Een aantal huismerken scoren beter op veel producten.
2. De A merken zetten zichzelf buitenspel in kwaliteit. Op de kwaliteit (en kwantiteit) wordt beknibbeld, zoals met Calvé pindakaas, dat 10% in pindagehalte achteruit is gegaan, en zwaar achterligt op de 93% pindakaas van de Lidl en Aldi, of de 100% pindakaas van de Natuurwinkel.
De echte kwaliteit is in de Natuurwinkel te vinden. Zoals het zeer belangrijke onderwerp oliën en vetten. Bijna nergens anders zijn bijv. 'gestoomde zonnebloemolie' of traditionele andere oliën (zoals groene olijfolie) verkrijgbaar.
De aandacht hiervoor is minimaal. Daar zouden de A merken kunnen scoren.
Overigens is het vermelde 'groeiconcept' een zelfvernietigend principe.
""Als je als A-merk relevant genoeg blijft, dan zal de noodzaak om private label te ontwikkelen kleiner zijn. Als er allemaal kopieën gemaakt worden, met weinig innovatie, dan is die stap naar Lidl heel snel gezet", stellen Paul de Hartog en Eelco Ockers van Unilever. "
Ik zou zeggen, wanneer gaat het beginnen? Of blijven we hangen op het niveau van Heinz culinair?
Iss Maren, en dan niet alleen verpakking helemaal nieuw, het is dan vaak nog eens duurder ook en soms zit er zelfs minder in dan voorheen. Daar trappen veel consumenten niet meer in, die letten tegenwoordig echt meer en meer op hun centjes. Daar helpt een winkelmedewerker die eindelijk verstand van groente heeft echt niet bij. De consument weet waar die moet zijn voor zijn spullen en zal daarheen blijven gaan, wat de grote namen ook proberen. Zo ben ik heel blij met mijn kleine turkse winkeltje, vlakbij de Plus. Is niet supergoedkoop, maar heeft wel kwaliteit en alsnog goedkoper dan de Plus. Aldi zit ook vlakbij, maar die vind ik de kwaliteit van zijn groente en fruit weer minder. En daar draait het allemaal om, betaalbare spullen waarvan je waar voor je geld krijgt en niet na enkele dagen al weg kan gooien omdat het eigenlijk rommel is.
Ik ben niet erg onder de indruk van de innovaties van menig merkartikelenproducent. Een ander zakje, een ander vormpje en een nieuw flavor combinatietje is vaak het enige wat er vernieuwd wordt. We moeten de 'B merken' van Lidl niet onderschatten. Sommige artikelen overstijgen de kwaliteit van A merken, en kosten fors minder. Lidl geeft een waanzinnige prijs/kwaliteit ervaring met een fractie van het assortiment.
De strijd tussen retailers in Nederland gaat traditioneel eerst over prijs en locatie. Dus het antwoord van de full service supermarkten op Lidl is meer service en klantcontact. Dat gaat niet werken. Daarmee wordt de prijskloof tussen AH en de discounters alleen maar groter. Lidl is niet te stoppen, zeker niet in crisistijden waarin steeds meer mensen minder te besteden hebben.