Afgelopen week opende aan de Biltstraat in Utrecht de eerste vestiging van de nieuwe volledig biologische supermarktformule SuperFair. SuperFair is een initiatief van HWBiofoods met ex-Vomar directeur Harrie Westra aan het roer.
Voor de 'lichtgroene consument': betaalbaar, niet alleen lokaal en ...
“SuperFair is de vertaling van wat ik aan consumentenwensen heb gezien. Die heb ik in een formule neergezet”, aldus Westra in Distrifood. Door biologische voeding en andere producten ook echt betaalbaar te maken, wil Westra een groot publiek laten kennismaken met biologische producten. Hij omschrijft zijn doelgroep als 'de lichtgroene consument'. Die krijgt niet alleen een lokale keuze, maar ook een assortiment bijzondere kazen uit Piemonte.
... natuurlijk ook verpakkingsvrij
In de super vind je meer dan 200 producten die 'los' worden aangeboden. Hiermee speelt SuperFair in op de verpakkingsloze trend die in het buitenland al voet aan de grond heeft gekregen. In Nederland, overigens ook in Utrecht, staat komend voorjaar de opening van de verpakkingsloze winkel Bag&Buy gepland.
De composteermachine
SuperFair besteedt ook aandacht aan milieuvriendelijke concepten. De winkel biedt een recycle'bar', maar laat zich vooral voorstaan op de eigen composteermachine. Hiermee wordt organisch afval uit de winkel dagelijks binnen 24 uur omgezet naar compost. Iedere 100 kilo afval levert 15 kilo compost op, die de klant vooralsnog gratis mee kan nemen voor de tuin.
De ambitie van SuperFair is om de komende jaren in elke grote stad een biologische supermarkt te openen. Ondanks berichten dat ze pas bij gebleken succes verder kijken, schrijft het Noordhollands Dagblad dat er al vergevorderde plannen zijn voor een tweede vestiging in Heemstede - die zou op 1 mei de deuren moet openen.
Fotocredits: Fotoreportage, SuperFair via facebook
Dit artikel afdrukken
Voor de 'lichtgroene consument': betaalbaar, niet alleen lokaal en ...
“SuperFair is de vertaling van wat ik aan consumentenwensen heb gezien. Die heb ik in een formule neergezet”, aldus Westra in Distrifood. Door biologische voeding en andere producten ook echt betaalbaar te maken, wil Westra een groot publiek laten kennismaken met biologische producten. Hij omschrijft zijn doelgroep als 'de lichtgroene consument'. Die krijgt niet alleen een lokale keuze, maar ook een assortiment bijzondere kazen uit Piemonte.
... natuurlijk ook verpakkingsvrij
In de super vind je meer dan 200 producten die 'los' worden aangeboden. Hiermee speelt SuperFair in op de verpakkingsloze trend die in het buitenland al voet aan de grond heeft gekregen. In Nederland, overigens ook in Utrecht, staat komend voorjaar de opening van de verpakkingsloze winkel Bag&Buy gepland.
De composteermachine
SuperFair besteedt ook aandacht aan milieuvriendelijke concepten. De winkel biedt een recycle'bar', maar laat zich vooral voorstaan op de eigen composteermachine. Hiermee wordt organisch afval uit de winkel dagelijks binnen 24 uur omgezet naar compost. Iedere 100 kilo afval levert 15 kilo compost op, die de klant vooralsnog gratis mee kan nemen voor de tuin.
De ambitie van SuperFair is om de komende jaren in elke grote stad een biologische supermarkt te openen. Ondanks berichten dat ze pas bij gebleken succes verder kijken, schrijft het Noordhollands Dagblad dat er al vergevorderde plannen zijn voor een tweede vestiging in Heemstede - die zou op 1 mei de deuren moet openen.
Fotocredits: Fotoreportage, SuperFair via facebook
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
In Distrifood zegt directeur Harrie Westra van SuperFair vandaag: "Misschien dat er dit jaar nog een tweede winkel bij komt, misschien ook niet. We oriënteren ons wel op andere locaties, maar uitbreiding is geen doel op zich. We zijn nu nog druk bezig om de kinderziektes uit de formule te halen. Als we daar mee klaar zijn, kijken we verder."
Die kinderziekten bevinden zich in het assortiment en in de promotiefolder. Inmiddels is zo'n 10% van het oorspronkelijke productaanbod gesaneerd, en 5% nieuwe producten toegevoegd. SuperFair verspreidt geen folder meer. "Dat wil niet zeggen dat onze klanten ongevoelig zijn voor prijs. De aanbiedingen in de winkel lopen wel goed", aldus Westra. De omzet van SuperFair zit in een 'rustig stijgende lijn', dankzij een gestaag toenemend aantal trouwe klanten.
Op Plein '53 in Rotterdam Pendrecht staan een paar flinke panden leeg, daar mag ook wel een betaalbare biosuper van mij geopend worden, dus kom maar op!
Veelsucces hier mee !