In een onderzoek onder 1.833 Britten bleek dat 568 mensen (31%) gedronken hadden voor het rijden. Hiervan zei 66% dat ze niet zouden drinken als de toegestane hoeveelheid alcohol lager zou liggen.

Volgens de Royal Society for Public Health (RSPH), die opdracht gegeven had voor het onderzoek, komt dat omdat sommige automobilisten dan niet meer weten hoeveel ze mogen drinken en anderen omdat ze het dan niet de moeite waard vinden om te drinken.

Maximum
De maximale toegestane hoeveelheid alcohol in het verkeer in Engeland, Wales en Noord-Ierland is 80 mg per 100 ml bloed. Dit is een van de hoogste limieten in Europa, alleen in Malta mogen mensen nog meer alcohol in hun bloed hebben en toch ongestraft achter het stuur kruipen. In Schotland is deze grens vorig jaar verlaagd naar 50 mg per 100 ml, het maximum dat ook in Nederland geldt. Dit leidde tot 5% minder overtredingen voor het rijden onder invloed.

Verkeersdoden
Hoewel het drinken van alcohol altijd de kans op een ongeluk vergroot, laat onderzoek zien dat mensen die net onder het huidige maximum van 80 mg per 100 ml zitten, twee keer zoveel kans hebben om te overlijden door een ongeluk dan mensen die 50 mg per 100 ml aanhouden. Het invoeren van de 50 mg grens in Europa heeft het aantal alcohol-gerelateerde verkeersdoden gereduceerd met 11,5% onder jongeren tussen de 18 en 25 jaar. Ook in Schotland is een dergelijke vooruitgang dus te zien, wat erop lijkt te wijzen dat mensen hun gedrag aanpassen en minder drinken voordat ze gaan rijden. Shirley Cramer van de RSPH: “Hoewel er steeds minder slachtoffers vallen door het rijden onder invloed, vinden wij dat de UK het voorbeeld van Schotland en de meerderheid van de EU landen moet volgen en de lagere limiet moet vaststellen”.

Fotocredits: Drinkers Learn Their Limit, KOMUnews
Dit artikel afdrukken