2006 wordt verantwoord lekker. Naast TNS/Nipo en Zibb-horeca, bevestigt ook Distrifood - het alleen in print te krijgen blad voor de Nederlandse retail - in het jongste nummer deze verwachting.
Gezond genieten geldt voor kaas, frisdrank, zuivel en snoep. De stelling is dat lekker mag, mits gezond.

Distrifoods durft er wat om te verwedden dat functioneel voedsel, vetarm en suikervrij nu toch echt gaan doorbreken.De winsten in de categorie van babyvoeding, drogistartikelen, reinigingsmiddelen en houdbare maaltijden slinken nog steeds. Evenals de omzetten in de belangrijke versgroepen zoals brood, zuivel en kaas ziet men weinig groei. Toch ziet Distrifoods nog kansen genoeg.

Die liggen hoofdzakelijk in wijn, snoep, gekoelde sappen en koelverse maaltijden gemaksvoedsel). Dat verantwoordelijke genieten doorzet, valt af te leiden uit de omzetverdubbeling van suikervrijsnoep, vetarme kaas (what's in the name?) te halen.
Ook op het gebied van frisdranken kiest de consument voor gezond. Plat mineraalwater, icetea en sportdranken doen het erg goed. In de achterblijvende zuivelhoek zijn het ook de kwark en zure zuivelproducten die stijging laten zien. Is dat misschien een nieuwe kans voor karnemelk?

Tegelijk valt op dat consumenten naast gezond steeds meer voor gemak gaan. Voorverpakt, voorgewassen en voorgekruid zorgen voor extra omzet.

Voor 2006 worden daarom nieuwe doorbraken verwacht in voorgesneden kaas,
1-persoonsverpakkingen van kant en klare maaltijden en zuiveldesserts. Vorbeelden zijn kwarkyoghurt van Friesche Vlag, culinaire aardappeltjes van Celavita.
Nieuwe zuivelprodukten zullen vooral te verwachten in de combinatie 'lekker' én 'verantwoord', zo stelt trade marketeer Wilco van der Kraaij van Friesland Foods.


Het lijkt erop dat de nieuwe kreet gaat worden: Genieten mag, zolang het maar verantwoord is!

Celavita manager Sietse Derks is er van overtuigd dat hij de omzet in de koelverse aardappelproducten kan verdubbelen omdat ze aansluiten bij de gemaksbehoefte van de consument. Een trend die volgens hem onomkeerbaar is.

Ironisch dus dat we tegen de achtergrond van al deze inhoudelijke innovaties vandaag een geheel cosmetische tegenkomen: de vierkante bal gehakt van de Nederlandse voedingsproducent Silvo. Wel knap natuurlijk om rond eindelijk vierkant te krijgen:)
Ik ben benieuwd of Silvo binnenkort komt met het nieuwtje dat je de vierkante bal nu ook verrijkt met bijv. Omega-3-vetzuren kunt krijgen!

Bron: Redactie Distrifood
Dit artikel afdrukken