Wars van bedenkingen op foodlog over al-den-niet triest optimisme t.a.v. BIO, gaat Delhaize er verder tegenaan en wil het meer bioproducten verkopen.
Hoe kan je meer mensen verleiden tot het kopen van bio? Door de prijzen te laten zakken, meent Delhaize.
En hoe kan je die prijzen doen zakken? Delhaize legt het uit in haar persbericht n.a.v. de Bioweek, die vanaf vrijdag loopt in Vlaanderen.
Zo doen ze het :
Nu nog een volledig transparante prijsopbouw en we zijn helemaal gelukkig?
Dit artikel afdrukken
Hoe kan je meer mensen verleiden tot het kopen van bio? Door de prijzen te laten zakken, meent Delhaize.
En hoe kan je die prijzen doen zakken? Delhaize legt het uit in haar persbericht n.a.v. de Bioweek, die vanaf vrijdag loopt in Vlaanderen.
Zo doen ze het :
In 2007 werd in de mate van het mogelijke de verpakking van bioproducten geoptimaliseerd en gereduceerd. Zo kreeg de bioprei een bandje in plaats van een volledige verpakking en kreeg de ananas een etiket opgeniet in plaats van een plastic verpakking. Dankzij deze wijzigingen daalde de prijs met 5 à 10% en werden de producten nog milieuvriendelijker.
In 2008 richt Delhaize zich steeds meer rechtstreeks tot de bioproducenten waardoor de prijzen tot 30% dalen.
Nu nog een volledig transparante prijsopbouw en we zijn helemaal gelukkig?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Nick, je zegt "Normen hebben U van binnen uit leeggeknaagd." Ik veronderstel dat je doelt op bepaalde, specifieke normen en niet alle?
Rinie, "Vergeleken met de Nederlandse supermarktcijfers -5% stijging in 2007 (uit mijn hoofd)- scoort Delhaize dus bovengemiddeld."
Maar Delhaize besteed dan ook (steeds) veel aandacht aan haar bioproductenassortiment wanneer het publiciteit maakt. Zou het daar niet aan kunnen liggen? Keurmerken slagen mijns inziens enkel wanneer de directe verkoper aan de klant (hier dus de supermarkt) haar geloof probeert over te dragen aan de klant. Het is alleszins de enige zinnige verklaring die ik kan geven voor de groeicijfers van fairtrade en organic in de UK of Zwitserland.
Rinie zegt ook "Er gaan steeds meer stemmen op om de Bioproducten op te laten gaan in een nieuw te vormen productcategorie duurzame producten. Goede zaak want daar kan de consument iets mee." Dat klopt. Maar wordt er dan gestreefd naar een soort van SUPERGAMMA, én diervriendelijk, én biologisch, én duurzaam, én fair, én lekker, én gezond, én én én ???
Steven
Onderstaand bericht kreeg ik zojuist binnen:
Donderdag, 05 juni 2008 - De omzet van bioproducten bij de Belgische supermarktretailer Delhaize is in de eerste drie maanden van dit jaar met dertien procent gestegen. In 2007 steeg de omzet met twaalf procent in vergelijking met het voorgaande jaar.
Meer dan één derde van alle verkochte bioproducten in België gaat bij Delhaize over de toonbank. Het assortiment bioproducten van Delhaize wordt verder uitgebreid in de loop van 2008. (Bron: Distrifood)
Vergeleken met de Nederlandse supermarktcijfers -5% stijging in 2007 (uit mijn hoofd)- scoort Delhaize dus bovengemiddeld. Maar ja het blijft een beetje.
Er gaan steeds meer stemmen op om de Bioproducten op te laten gaan in een nieuw te vormen productcategorie duurzame producten. Goede zaak want daar kan de consument iets mee.
R.I.P. Biologische landbouw.
Uw tijd was voorbij.
Agro-industrie en grootdistributie hebben U verkocht, verkracht en verraden. Convenience en value adding hebben U vermorzeld.
Normen hebben U van binnen uit leeggeknaagd
't Was fijn, maar 't is gedaan.