Voer voor de marketingcijferaars van foodlog.nl:

De gecombineerde omzet van de 20 best lopende introducties in 2007 is een slordige 2,5 miljoen euro. Dat is meer dan ooit tevoren. Dat meldt IRI Nederland. Maar liefst dertien van de twintig nieuwe producten hebben een omzet van meer dan een ton gerealiseerd, zo meldt Distrifood.nl. 1. Coca-Cola Zero: omzet 277.500 euro
De mannencola van Coca-Cola kende door de weigering van Superunie om het product op te nemen en het conflict met Albert Heijn over de prijsstelling van het colamerk een moeilijke start, maar uiteindelijk is het product dé winnaar van 2007.

2. Chocomel Hot: omzet 269.500 euro
De Senseo-chocolademelk van Friesland Foods is de grootste introductie voor de moderne koffiezetter van Douwe Egberts van het afgelopen jaar. De impact van Chocomel Hot is zelfs zo groot dat de omzet van de totale categorie instant cacaodranken door de introductie is verdubbeld.

3. Campina Optimel Control: omzet 169.100 euro
De gezonde zuivel die consumenten moet ondersteunen bij het afvallen deed dit jaar veel stof opwaaien. De effectiviteit was onderwerp van veel discussie onder wetenschappers en consumentenprogramma’s. Desalniettemin is het product, misschien wel mede door alle ophef, één van de belangrijkste winnaars van 2007.

4. Dr. Oetker Pizza Casa di Mama: omzet 158.200 euro
De nieuwe pizza-lijn van Dr. Oetker onderscheidt zich door de dikkere rand van de pizza’s en de hogere oventemperatuur waarop de pizza’s moeten worden gebakken. Hierdoor wordt de bodem extra knapperig.

5. Dreft Machinevaatwas: omzet 154.600 euro

6. Becel Omega3plus:omzet 122.400 euro
Unilevers cholesterolverlagende botermerk Becel komt in steeds meer toepassingen terug in de supermarkt. Zo introduceerde de A-merkgigant afgelopen jaar Omega3plus onder het Becel-merk. Behalve in dieetmargarine duikt het product ook op in drinkverpakkingen in het zuivelschap.

7. Senseo Café Choco: omzet 117.600 euro
Café Choco is de belangrijkste innovatie van Douwe Egberts in het koffieschap. Het product bewijst samen met Chocomel Hot dat variaties op de ouderwetse chocolademelk het momenteel uitstekend doen.

8. Calgonit All-in-1: omzet 115.000 euro

9. Red Band Truly: omzet 104.800 euro
Snoepmaker Leaf introduceerde begin 2007 een gezonder snoepconcept zonder hier direct de claim light of vergelijkbare gezondheidclaims aan te koppelen. Het gezondere snoepje blijkt een succes. De omzet ligt net boven de ton per week.

10. Peijnenburg koffieleutjes: omzet 103.700 euro
Ondanks dat de begeleidende reclamespot door het tv-programma Radar werd uitgeroepen tot meest irritante reclamespot scoort Peijnenburg met zijn Koffieleutjes. Met de omzet boven de 100.000 euro per week zijn de Koffieleutjes de grootste introductie in het koekschap.

11. Gillette Fusion: omzet 103.200 euro

12. Adez: omzet 102.000 euro
Unilever hanteerde het sojazuivelmerk Adez al vele jaren in andere Europese landen, maar sinds 2007 is het merk ook in Nederland te vinden. Ondanks dat het product niet overal aanslaat, in Groot-Brittannië is het merk alweer geschrapt, valt Adez voorlopig wel in de smaak bij de Nederlander.

13. Ik Wil Bolletje: omzet 101.100 euro
Het Almelose bedrijf Bolletje is na enkele jaren van relatieve rust weer helemaal terug. Een omvangrijke merkoperatie waarin humor centraal staat en de stevige impuls die Sonja Bakker met haar adviezen aan het merk geeft, bezorgen de nieuwe Bolletje-producten goede omzetten.

14. Friesche Vlag Efteling: omzet 92.000 euro
Friesche Vlag bewijst met zijn Eftelingv-la dat sprookjes- en tekenfilmfiguren het uitstekend doen bij gezinnen met kinderen. De combinatie tussen vla en de Efteling lijkt een vergezochte, maar zorgt desalniettemin voor een gemiddelde weekomzet va 92.000 euro.

15. Blue Band Goede Start Licht Bruin: omzet 90.700 euro
Enkele jaren geleden maakte Unilever indruk door onder het botermerk Blue Band gezond brood voor kinderen te gaan verkopen. Na schaamteloze kopieën door huismerkmakers kwam Blue Band afgelopen jaar met een opvolger. Het kinderbrood is nu niet wit maar licht bruin en claimt net zo veel vezels als volkorenbrood te bevatten.

16. Andy: omzet 82.400 euro

17. Lay’s Baked: omzet 80.100 euro
Lay’s introduceerde het afgelopen jaar gezondere chips zonder dit nadrukkelijk van de daken te schreeuwen. De consument blijkt best in voor gezondere varianten van genotsproducten, maar dan moet niet tegelijkertijd de nadruk op het gezondheidsaspect te liggen.

18. Sun All-in-1 Magic Shine: omzet 79.800 euro

19. Mona Luchtige Yoghurtpudding: omzet 76.700 euro
De Luchtige Yoghurtpudding van Campina is Mona’s grootste succes in het toetjesschap van afgelopen jaar. De omzet van 76.700 euro per week is indrukwekkend, maar desalniettemin haalt het nieuwe toetje het niet bij illustere voorgangers als Mona Puur uit 2006 en Mona Boordevol uit 2005.

20. Knorr Wereldgerechten: omzet 74.300 euro
Knorr (Unilever) lanceerde in 2007 een nieuwe variant van de succesvolle wereldgerechten voor grote gezinnen. De verpakking, met een inhoud voor vier tot vijf personen, slaat aan bij de consument.



bron: EVMI
Dit artikel afdrukken