Sparen voor een betere wereld door verantwoorde producten te kopen? Het kan. De Groene Koe, het biologische zuivelmerk van Campina, begon er vorig jaar al mee: op elk verkocht zuivelproduct kon je in 2007 sparen voor de aanschaf van koeien voor arme boeren in Kameroen. Nu start De Groene Koe met een soortgelijk project in Oeganda, hopend op evenveel (58) of meer koeien. En MVO-spaaracties krijgen navolging bij meer reguliere consumentenproducten. Wie tussen oktober en januari een wasmiddelenpak Ariel koopt, steunt daarmee een uur onderzoeksruimte op het Nederlands Poolstation in Spitsbergen. Maarten Loonen, onderzoeker en stationsleider: “We verwachten dat Ariel tien jaar lang een verdubbeling van onze faciliteiten mogelijk maakt en we aanzienlijk meer klimaatonderzoek kunnen doen.”

Natuurlijk zijn klimaatonderzoek en armoedebestrijding wijd uiteenlopende zaken. Maar een ding hebben de projecten voor Oeganda en Spitsbergen wel gemeen: het zijn beiden MVO-onderwerpen. De actie van De Groene Koe is nog wel het meest concreet: wanneer je als consument 25 zegels vanaf biologische zuivelproducten spaart, levert dat een inzending op. Met die inzending ding je mee naar een reis om de resultaten van de actie ter plekke (in Afrika) te aanschouwen. Vorig jaar waren 180 inzendingen goed voor een koe. De ontwikkelingsorganisatie Heifer is partner van Groene Koe.

Rob Timmer uit Bodegraven won dit voorjaar een reis naar Kameroen en kwam terug met een prachtig verhaal. De spaarder: “Tijdens een ontmoeting met de boeren onder een grote mangoboom hoorden we uit de eerste hand hoe Heifer hun leven heeftveranderd. Ze vertelden met gepaste trots dat je niet zomaar een koe krijgt. De boeren volgen een intensief trainingsprogramma, bouwen een stal en verbouwen gewassen voor het voer. Pas dan ontvangt een boer een drachtige koe. Het kalfje wordt doorgegeven aan een volgend gezin dat ook de trainingen heeft doorlopen.”

“Door de inkomsten van de melkverkoop kan boer Michael bijvoorbeeld zijn kinderen naar school laten gaan”, gaat Timmer door. “De melk zorgt voor betere voeding voor de kinderen en inkomsten worden gebruikt om te bouwen aan een betere toekomst voor het gezin. Dat een koe zoveel positieve verandering teweeg brengt! De trots en eigenwaarde van de boeren en boerinnen heeft grote indruk op me gemaakt. Die hoop, blijdschap en dankbaarheid zie je terug in de naamgeving van de koeien en kalfjes: hope, happy, lucky of peace.”

Minder concreet maar desalniettemin even noodzakelijk is het jarenlange onderzoek naar klimaatverandering. Vanaf oktober tot januari 2008 wordt dat ondersteund door Procter & Gamble, producent van Ariel vloeibaar (voor de gekleurde was) en Ariel poeder (voor de witte). Met de actie hoopt de producent op meer aandacht voor de klimaatverandering en wat consumenten daartegen kunnen doen. Procter & Gamble begon hier al mee door Ariel zodanig te vernieuwen zodat het ook op dertig graden schoon wast. Dat kost 40 procent minder energie dan wassen op veertig graden.

Ook de campagne ‘Tikkie Terug’ – een samenwerkingsverband van RTL Nederland, Procter & Gamble en de HIER klimaatcampagne – werpt zo z’n vruchten af: wist 42 procent van de Nederlanders in januari 2008 niet wat ze tegen klimaatverandering konden doen, na een half jaar blijkt dit percentage gezakt naar 33 procent. Tevens wast meer dan de helft van de consumenten nu meestal op 30 graden.




bron: People+
Dit artikel afdrukken