Ik kies Bewust en AH's Bewuste Keuze waren kennelijk niet goed genoeg. Daarom heeft de FNLI nog maar een nieuw logo ontwikkeld. Ditmaal met feitelijke informatie waarover niemand van mening zou kunnen verschillen.
O ja? Je zult mensen moeten vertellen hoe ze die gegevens moeten interpreteren en dat doen ze dus ook. Drie keer raden hoe feitelijk dat is.
Overigens, een boer, een vrachtwagenchauffeur, een kantoorklerk, een havenarbeider, een nerveuze secretaresse en een kan-mij-niks-schelen cassière hebben totaal verschillende caloriebehoeftes.
Wat bedoelt Den Ouden in 's hemelsnaam? Ik heb een klein vermoeden: het is het begin van een echt Nederlandse labeloorlog. Nogal wiedus, want IKB en BK kunnen nou eenmaal niet overal opgeplakt worden. Zelfs geen nepoorlog dus, maar een doekje voor het bloeden. Een spel van een paar handige Harry's die van een probleem een kans maken.
Een oerhollandse polderoplossing. Gepresenteerd onder een laagje Europese vernis.
Hoeveel suiker en zout zit er in een portie chips? En hoeveel in soep? Wat zit er eigenlijk in een bak cornflakes aan voedingsstoffen?
De Federatie Nederlandse Levenmiddelen Industrie (FNLI) heeft een nieuw logo ontwikkeld met informatie over de gehaltes aan suiker, vet, verzadigd vet, zout en calorie?n in een portie.
Bovendien geeft het logo aan hoe groot het percentage is aan voedingsstoffen ten opzichte van de dagelijkse maximaal noodzakelijke hoeveelheid. Een volwassene zou aan 2000 kilocalorie?n genoeg hebben per dag.
,,Dit is feitelijke informatie waarover niemand van mening kan verschillen'', aldus Philip den Ouden, directeur van de FNLI. ,,Consumenten willen informatie over wat ze eten. Dat is een heel belangrijk element voor hen. Wat lekker is kunnen ze zelf wel uitmaken, maar om gemakkelijk en gezond te eten hebben ze informatie nodig.'' De eerste producten met het nieuwe logo liggen al in de winkels. Levensmiddelenbedrijven als Unilever, Masterfoods, Danone, Pepsico, Coca Cola en Kellogg's hebben toegezegd de informatie op hun verpakkingen te zetten
Bron: Trouw
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik denk dat mensen de producten die ze altijd al standaard kopen niet opnieuw aan een kritische blik gaan onderwerpen. Dat doe je m.i. alleen als je eens iets nieuws probeert en dan nog lang niet iedereen.
Juist Lizet. Enzovoorts. De discussie over de zin, cq. fraudegevoeligheid van dit soort 'feitelijke' etiketten hebben we een tijdje geleden in een van de meest woeste threads van deze site al eens gevoerd.
16 % vetten, 26 % onverzadigd vet, eh, kan dat wat duidelijker? Zijn de 'vetten' alle vetten de onverzadigde incluis? of niet, omdat deze apart benoemd staan, of is het 11,5 gram vetten waarvan 5. 3 gram = 26 % van je dagelijkse behoefte, onverzadigd?
@GJ, inhoudelijk mis je niks. Net als jij was ik altijd al voor dit soort info. Misschien mis je de communicatiecontext.
Unilever zet nu alle van toepassing zijnde logo's op zijn pakjes, zakjes en doosje. De Engelsen vechten tenminste om de eer van een niet oordelend logo. En voor de rest: het maakt wel degelijk uit of je je calorieen uit het ene of het andere product haalt. Honger houden en toch teveel calorieen binnenkrijgen zijn immers decennia de strategie van de leden van de FNLI geweest.
Of jouw suikerkaas-probleem hiermee opgelost is, waag ik te betwijfelen. Wat is suiker? (HFCS is ook suiker)
Natuurlijk is dit nieuwe logo niet volmaakt, maar desondanks lijkt het me op het eerste gezicht een forse vooruitgang tegenover de nietszeggende BK- en IKB-plakkertjes, die immers uitgaan van het binaire simpelmansdenken waarin alleen ruimte is voor "goed" of "fout".
Dat er bepaalde informatie niet gegeven wordt, doet niets af aan het feit dat er in elk geval meer informatie wél gegeven wordt. Dat lijkt me toch winst.
Zo zie ik aan dit product dat ik bij de overige 82% van mijn calorieënbehoefte moet proberen slechts 1,2% natrium binnen te krijgen. Dat maakt de rest van mijn dag dus vrij zouteloos.
Kellogg's zal in elk geval duidelijk moeten gaan maken hoeveel suiker ze in hun ontbijtgranen verstoppen. Daar zouden moeders nog wel eens van kunnen schrikken. Om nog maar te zwijgen van die suikerkaas van Calvé, die ik trouwens toch al helemaal niet meer geadverteerd zie dezer dagen.
Niet zo slecht, toch? Of mis ik iets?