Er zouden scheepsladingen Nutricia-babymelkpoeder naar China gaan. In Nederland staan huilende moeders aan de kassa, want de schappen zijn niet altijd vol. Nutricia wil niet meer op het nieuws reageren. Wat een onzin, het is juist geweldig nieuws.
Gisterochtend kon Nederland lezen: "Terwijl Nederlandse winkels kampen met tekorten aan Nutrilon-babymelkpoeder, verscheept Nutricia containers vol naar China. Dit blijkt uit onderzoek van De Telegraaf, dat vrachtbrieven onderschepte van enorme melkpoederleveranties van Nutricia aan China. Chinezen zijn bereid om Nutricia drie keer zoveel voor het witte poeder te betalen. Ondertussen zien vrijwel alle supermarkten in ons land de levering van Nutrilon afnemen. "Wij krijgen huilende moeders aan de kassa.”
Zo stond het in de Telegraaf. Nutricia lijkt het zat en wil niet meer op het nieuws reageren; wel geeft het bedrijf aan Nederlandse ouders prioriteit te geven. Onderwijl overlegt de regering met de supermarkten.
Maar ik snap het probleem niet. Het is geweldig nieuws. Het laat de nieuwe wereld zien. China kan zijn bevolking niet voeden, zelfs niet met zijn uiterst duurzame één kind politiek. Ouders daar willen het beste voor hun kind en geven dus meer dan wij uit voor veilig melkpoeder. Hun eigen met voedselveiligheidsschandalen omgeven spullen willen ze niet voor hun enkele en enige kroost. Wij leren er weer door dat eten wat waard is. Veel meer dan we er zelf voor willen betalen, terwijl we ook nog onze gigantische overproductie kwijt kunnen. Nederland produceert nl. 10 maal zoveel melk als het zelf in de vorm van melk, yoghurt, vla, boter, kaas, slagroom en babymelkpoeder eet en drinkt.
Als we nu al piepen, weten we wat ons nog te wachten staat. Eten kost geen geld, maar wordt weer wat waard. Dat wilden we toch?
Misschien is de melkpoedersoap eindelijk aanleiding om echt na te gaan denken en hoeven we niet meer via stadstuintjes te ontdekken waar eten vandaan komt en wat emee gebeurt als je even niet goed oplet.
Fotocredits: baby with a bottle, uitsnede, ADD Photography
Dit artikel afdrukken
Zo stond het in de Telegraaf. Nutricia lijkt het zat en wil niet meer op het nieuws reageren; wel geeft het bedrijf aan Nederlandse ouders prioriteit te geven. Onderwijl overlegt de regering met de supermarkten.
Maar ik snap het probleem niet. Het is geweldig nieuws. Het laat de nieuwe wereld zien. China kan zijn bevolking niet voeden, zelfs niet met zijn uiterst duurzame één kind politiek. Ouders daar willen het beste voor hun kind en geven dus meer dan wij uit voor veilig melkpoeder. Hun eigen met voedselveiligheidsschandalen omgeven spullen willen ze niet voor hun enkele en enige kroost. Wij leren er weer door dat eten wat waard is. Veel meer dan we er zelf voor willen betalen, terwijl we ook nog onze gigantische overproductie kwijt kunnen. Nederland produceert nl. 10 maal zoveel melk als het zelf in de vorm van melk, yoghurt, vla, boter, kaas, slagroom en babymelkpoeder eet en drinkt.
Als we nu al piepen, weten we wat ons nog te wachten staat. Eten kost geen geld, maar wordt weer wat waard. Dat wilden we toch?
Misschien is de melkpoedersoap eindelijk aanleiding om echt na te gaan denken en hoeven we niet meer via stadstuintjes te ontdekken waar eten vandaan komt en wat emee gebeurt als je even niet goed oplet.
Fotocredits: baby with a bottle, uitsnede, ADD Photography
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Friso heeft die unieke codes per colli ingevoerd om het hervullen van oude blikken te voorkomen. Dat is natuurlijk vooral bescherming van het eigen merk voor kopieën. Daarnaast denk ik dat er langzamerhand wel het besef komt dat ' rommelen' met babymelk een no-go area is voor criminelen. Niet door het morele verhaal, maar door de strenge straffen die opgelegd zijn in het melanine verhaal.
Voor Chinezen is het leven met nep een alledaagse zaak. Dat is inherent aan de volksaard. Daarom gaan de rijksten onder hen naar Europa om merkspullen te kopen. Prestige-kwestie. Het babymelk verhaal past daar ook in. 20 euro per verpakking is slechts haalbaar voor een klein percentage van de bevolking. Ik vermoed dat de hoeveelheden colli's babymelk onder de premium brands die echt afgezet worden wel aanzienlijk zijn, maar niet zo groot als de huidige aandacht doet rechtvaardigen. De NL melkpoeder als (bulk) ingrediënt voor veel andere producten is wel groot. Dat is natuurlijk een andere prijscategorie.
"Breast is best". NYC-burgervader Bloomberg probeert nu óók al om middels een
"Latch on -initiative" ("Aanleginitiatief") ziekenhuizen ervan te weerhouden gratis babymelkmonsters uit te delen.
En met succes: in 1 ziekenhuis ging het percentage borstvoedende moeders zelfs omhoog van 39 naar 68%. Niet alleen beter voor de babies, maar ook voor hun moeders: borstvoeding vermindert de kans op borst- en eierstokkanker.
Hong Kong en Viet Nam proberen de reclame voor kunstmelk te reguleren, en ondervinden daarbij uiteraard weerstand van de kunstmelkbranche.
Nog slechts 15% van HK-moeders geeft de borst.
"When asked what could be done to facilitate increased breast-feeding, over 60 percent of respondents wanted the government to provide public infrastructure, and over half suggested increased maternity leave beyond the current 70 days.
"As more than 95 percent of respondents acknowledge the benefits of breast-feeding, if there is a friendly social environment and sufficient support, the mothers would opt for breastfeeding," Chung said.
"
Wáár hebben we dat eerder gehoord...
De Chinese markt lonkt. De helft van de moeders geeft nog de borst, en een Chinese campagne om de eigen, half zo dure kunstmelk te promoten is nog maar net begonnen. Nestlé was Danone/RFC vóór, deed er slim aan de kunstmelkdivisie van Pfizer oever te nemen, en heeft met een marktaandeel van 20%, invloed op de prijs.
Het is voor RFC te hopen dat Chinese burgervaders niet vaak naar New York gaan. En ik snap nu ook beter waarom RFC zo boos werd over die aflatoxinemaïs. Friso koestert uiteraard zijn imago.
Vraagje nog, Piet: hoe staat het met de kip in China?
En dan bedoel ik niet deze.
Piet, is er al sprake van vervalsingen of de angst daarvoor?
Ik denk overigens dat je dit voorval moet bekijken als merkuiting van volatiliteit. Theoretische schaarste zal er vermoedelijk nooit zijn. Praktische schaarste op moment t wel. En dat is het enige wat telt in mond en buik.
#19
Vanuit China:
- Friso (FC) wordt algemeen als beste merk beschouwd.
- er is een levendige handel in 2ehands (lege) blikken
- De duurdere import-merken hebben allemaal unieke codes op blikken waardoor men exact kan zien waar het blik verkocht zou moeten zijn ...
- Het is de beste Nederland reclame in China die je kunt voorstellen!
De blikken babymelk worden in de supermarkt voor 3 keer hogere prijzen verkocht in China vergeleken met Nederland. Meer dan 20 euro per verpakking. Dat is een bewuste strategie van de fabrikanten.
Ik denk niet dat het een strijd om eiwitten is. Het is een strijd om zoveel mogelijk te verdienen met een product voor de tijd dat het nog duurt ...
Ik denk ook dat het om een commercieel belang gaat. Ik vermoed dat de verschillende merken ongeveer gelijkwaardig zijn (ik heb dat niet gecontroleerd maar volgens mij ligt dat voor babyvoeding wettelijk vast).
@Lydia zelfmaaksels verhogen het risico dat baby's tekorten op lopen als je de aanwijzingen niet heel nauwkeurig volgt. Waarom zou je dat risico lopen om je kind met een tekort te laten starten.