Danone, Lotus, Spadel, Ter Beke en zelfs Barry Callebaut hebben de afgelopen maanden signalen afgegeven dat zij door de crisis echt grondig op de kleintjes moeten letten. De prijzen van grondstoffen als suiker, vlees en plantaardige olie zijn de afgelopen jaren soms fors gestegen. Aan het efficiënter en goedkoper maken van productieprocessen en verpakkingen zit echter een grens. Als de klant of de supermarkt echt niet meer wil betalen voor hun producten, zit er daarom niets anders op dan het aanpassen van de receptuur.

De Vlaamse zakenkrant De Tijd gaf afgelopen week een kort overzicht van de verschillende prijsstijgingen. Cacao is de afgelopen drie jaar 5 procent duurder geworden (met een piekstijging van 20 procent in 2011), varkensvlees 20 procent, suiker 25 procent en palmolie maar liefst 90 procent.

Doorberekenen van deze prijsstijgingen aan afnemers en klanten blijkt vrijwel onmogelijk, omdat consumenten dat niet accepteren. Daarom rest fabrikanten niets anders dan knabbelen aan hun recepten: Van koekjes bijvoorbeeld: als het chocoladelaagje wat minder cacao bevat, wordt het goedkoper. Aardbeienyoghurt met minder aardbeien, gebak met minder eieren, brood met minder vet en ga zo maar door. De dure producten worden beperkt of vervangen door goedkopere, chemische, alternatieven.

Bakkerijgrondstoffenleverancier Puratos liet weten dat de populairste producten van de laatste maanden de ei- en vetvervangers voor in brood en gebak zijn.
De crisis is binnenkort te proeven.

Fotocredits: Koetjesreep, met heel weinig cacaowytze
Dit artikel afdrukken