Consumptiesamenleving en Consumeren in de SupermarktVeel Nederlanders willen een duurzamer voedselproductie, die dier- en milieuvriendelijk is. Probleem is echter dat deze burgerwens niet direct wordt omgezet in gedrag. Veel consumenten geven de voorkeur aan plezierig geprijsde producten ... die minder duurzaam geproduceerd zijn.

Dat blijkt uit het rapport Consumptiemaatschappij en Consumeren in de Supermarkt (pdf) dat door het Landbouw Economisch Instituut (LEI) is uitgevoerd. Promotie-activiteiten in supermarkten
Ondanks het zeer actief gepromote motto 'Biologisch eigenlijk heel logisch' én de inspanningen en initiatieven van supermarktketens als Albert Heijn, Vomar of Plus om biologische producten aan het assortiment toe te voegen, is het huidige marktaandeel van biologische produkten met zijn 1,8 procent ver verwijderd van beoogde 5 procent.

Nederland geen koploper
Het is opvallend dat in Nederland gevestigde supermarktketens in internationaal perspectief geen koplopers zijn in de hoeveelheid biologische producten die in de schappen zijn te vinden. Liggen in diverse Europese landen gemiddeld circa 700 biologische producten in de supermarkt, in de Nederlandse Albert Heijns en Konmars komt het aantal niet boven de 150 uit.

Lange weg te gaan
Praktische bezwaren als prijsverschillen en slechte verkrijgbaarheid maken dat duurzame voedingsvarianten vaak nauwelijks tot geen serieuze alternatieven zijn voor consumenten. Er is bijvoorbeeld nog een lange weg te gaan voor het net zo gebruikelijk is om biologische productvarianten te kunnen kopen bij trein- of pompstations als een vegetarische maaltijd in een restaurant.

Bron:
leid.dlo.nl
Dit artikel afdrukken