image

Na de ophef over Jamie's "moord" op kuikens en de tranen bij het doden van dieren voor ons eetgenot, nu de cijfers over ons gedrag. We blijken ons vlees toch echt niet te laten staan.

Ondanks de heersende gezondheidstrends en verhalen over milieubelastende vleesproductie, willen consumenten nog steeds in groten getale vlees op hun bord. Hoewel rundvlees en varkensvlees terrein moeten prijsgeven, zijn andere vleessoorten als gehakt en kip in opkomst. In totaal verkochten supermarkten in 2007 voor 2,108 miljard euro aan vlees, kip, wild en gevogelte. In 2006 ging het nog om 2,044 miljard euro en in 2005 om 2,003 miljard euro. De accenten binnen het vleesschap veranderen. Consumenten hechten steeds meer belang aan kwaliteit en gemak. Vleesgigant Vion speelt op deze ontwikkeling in met zijn Vion Winterwarmers. Het betreft een ovenconcept, waarbij stoofschotels, rollades en braadstukken in een aluminium schaal en verpakt in ovenbestendige folie even opgewarmd moeten worden in de oven. `Hoogwaardige, authentieke producten zijn populair, maar dan weer wel in een verpakking die snel opwarmen mogelijk maakt`, legt Vion-woordvoerder Marc van der Lee uit.

Ook MAQSfood speelt in op de combinatie gemak en kwaliteit met een bereidingswijze waarmee vlees op ambachtelijke, natuurlijke wijze is geproduceerd, zonder chemische toevoegingen. Tot dusver waren de producten van MAQSfood bestemd voor de horeca, maar in 2008 zullen de producten ook in de supermarkt komen.


Bron: Distrifood Nieuwsblad - p. 8 met dank aan MKB
Dit artikel afdrukken