Is dit een PvdD effect of een signaal dat heel andere motieven de markt veranderen?

Het eetpatroon van de Nederlandse consument is in de afgelopen twee jaar significant veranderd. Bijna een derde van de consumenten is minder vlees gaan eten, ten gunste van met name vis. Het belangrijkste argument hiervoor is de zorg over de eigen gezondheid. Dit blijkt uit een rapport van AnnaLise SVP Research & Intelligence op basis van primair en secundair onderzoek onder 412 consumenten dat in december werd gehouden.
Uit het onderzoek blijkt dat 32% van de consumenten meer vis is gaan eten, terwijl een bijna even grote groep aangeeft minder vlees te eten. Tegelijkertijd zijn Nederlanders slechts beperkt meer vegetarisch gaan eten (+ 6%). Hierbij gaat het vaak om "parttime" vegetariërs: in totaal rekenen 4 miljoen Nederlanders zich tot deze groep, die minimaal 1-2 keer per maand vleesloos eet.

De eigen gezondheid blijkt voor de consument het belangrijkste motief om het eetpatroon aan te passen. Ook voor (parttime) vegetariërs is dit het belangrijkste motief, nog boven dierenleed en het milieu. Andere overwegingen zijn smaak en ruimer assortiment. Overigens worden alle goede voornemens tijdens hoogtijdagen zoals Kerstmis door de meerderheid terzijde geschoven.

Bijna 65% van de consumenten die de afgelopen twee jaar hun eetpatroon hebben veranderd geeft aan dit op eigen initiatief te hebben gedaan. Daarna zijn kranten en tijdschriften, televisie en de mening van familie en vrienden de belangrijkste beïnvloeders.

Het rapport "Veranderende eetpatronen vlees, vis en vegetarisch 2006-2008” is te bestellen bij AnnaLise SVP Research & Intelligence en kost € 1175,-, exclusief BTW.


bron: agriholland
Dit artikel afdrukken