image
Minister Hoogervorst hapt een harinkje weg

De consumptie van vis, schaal- en schelpdieren is in het eerste kwartaal van 2006 opvallend gestegen. Er is ruim 13,3 miljoen kilo vis gegeten voor een bedrag van € 107 miljoen. Per huishouden is dat 1,8 kilo. Een afzetstijging van 7 procent ten opzichte van het jaar ervoor. De omzetstijging bedraagt zelfs 9 procent. Er zijn vooral meer verse vis, gebakken vis en haring gekocht. In de eerste drie maanden van 2006 heeft vooral verse vis het goed gedaan. Meer dan de helft van de huishoudens bereidt wel eens een maaltijd met verse vis. Ook is men vaker verse vis gaan kopen. Per huishouden wordt jaarlijks 3,2 kilo verse vis verkocht. Kabeljauw, haring en mosselen zijn grote stijgers binnen het verssegment. De afzetstijging van verse vis heeft geleid tot een opvallende omzetontwikkeling bij de viswinkels en marktkramen. Uit onderzoek blijkt dat consumenten de voorkeur geven aan de visspecialist als het gaat om de aankoop van verse vis. Meer dan de helft van de visaankopen wordt bij de visspeciaalzaak gedaan. Versheid, een groot assortiment en vakmanschap zijn redenen om voor de visspecialist te kiezen.

Een combinatie van factoren ligt ten grondslag aan de afzetstijging in het eerste kwartaal. Als gevolg van de vogelgriepdreiging wordt kip gemeden. Consumenten kiezen gedeeltelijk vis als vervanger voor kip. Ook wordt de consument zich steeds bewuster van de gezondheidsaspecten van vis. De toename van de haringafzet laat zien dat de consument vaker kiest voor een vette vissoort met de ‘goede’ omega-3 vetzuren. Tenslotte raken consumenten meer vertrouwd met vis en de bereiding ervan. Receptenfolders, televisiecommercials en websites helpen de drempels om met vis aan de slag te gaan te verlagen.

bron: culinairnet
Dit artikel afdrukken