Deloitte presenteert tijdens de Foodretaildag op 11 september aanstaande het rapport 'Bedrijfsvergelijking 2012 Levensmiddelendetailhandel'. Onderdeel daarvan is het 'Consumentenonderzoek 2012', een onderzoek onder meer dan 2600 consumenten naar hun motieven achter winkelkeuze en koopgedrag.

Maar liefst 45 procent van de Nederlandse consumenten is het afgelopen jaar minder uit gaan eten. Ook hebben ze minder geld uitgegeven aan afhaal, bezorging en lunch. Velen gingen weer met een zakje boterhammen naar hun werk. Bij het inkopen letten ze op de kleintjes. Dat zet druk op de positie van speciaalzaken omdat consumenten naar de supermarkt gelokt worden door goedkope huismerken of aanbiedingen.

Consumenten blijken zich anno 2012 goed bewust zijn van de mogelijkheden van online bestellen: 41 procent weet of zijn super een bestelservice heeft. Vijf procent van de consumenten maakt er regelmatig gebruik van. 'Zij bestellen gemiddeld bijna 11 keer per jaar voor een gemiddeld bedrag van 97,42 euro per keer aan boodschappen via deze online dienst', zegt Deloitte.

Volgens de onderzoekers is 17 procent van de consumenten geïnteresseerd om ook van deze dienst gebruik te gaan maken en kan het zelfs consumenten verleiden over te stappen naar een andere supermarkt. Daarmee concludeert Deloitte dat er groei zit in de online bestelservice.

Welke logistiek koppelen supers aan het online aanbod? Albert Heijn brengt de boodschappen nu nog tot in de keuken maar gaat afhaalpunten introduceren. In België experimenteerde Delhaize eerder met online bestellen, in combinatie met afhaalpunten. Ook in Frankrijk zijn grote hypermarchés zoals E.Leclerc rechttoe-rechtaan afhaalpunten gestart.

Fotocredits: Domien Verschuuren
Dit artikel afdrukken