image

Wist je dat die ' laeckere' Oude Vlaamse Vlaskaas made en verzonnen is in de Beemster? Echt en authentiek zijn in. Daarom maken we het gewoon zo, zelfs als het niet bestond.

Een tijdje geleden hadden we het over 'wordnapping'. Vrijwel geen enkel woord is meer veilig:

- 'wild' is niet wild of 'zo uit de natuur'
- 'boeren' komt gewoon uit een fabriek
- 'vers' is ook ontdooid
- 'duurzaam' is ook bio-industrieel
- 'vers (?) gevangen' betekent ook uit de kweekvijver geschept
- kijk eens op je bakje guacemole of krabsalade: je mag lachen als er 5% van de naamgever in zit
- de idyllische 'bosvruchten' uit je yoghurt komen diepgevroren van fruitkwekerijen uit verre landen
- 'biologisch' mag ook gentech bevatten
- 'ambachtelijk bereid' komt uit enorme mengkommen, ovens en lopende banden

(met zojuist toegevoegd - 11.09h - nog wat aardige voorbeelden die Wouter Klootwijk in winkels en op markten aantrof) Woorden betekenen niets meer. Marketeers mogen alles zeggen. Het zijn illusies geworden.

Gisteren fluisterde een kritische en oplettende journalist mij een nog ontbrekend range woorden in: 'historisch', traditioneel', 'naar origineel recept'. Past helemaal bij onze drang naar dat echte dat we het liefst geplastificeerd en met een kleurig etiket kopen.

Aanleiding was een berichtje van minister Veerman aan kaasfabriek Cono, de maker van de zg. ambachtelijke Vlaamse Vlaskaas en de nog veel bekendere Beemster.

Vlaskaas zou een ambachtelijk product zijn dat is herontdekt. Cono gaat zelfs zover te vermelden dat er prachtige gebruiken met de Vlaskaas samenhingen:

"Al eeuwen lang wordt er in Vlaanderen ook een bijzondere kaas gemaakt; Vlaskaas. En nog steeds wordt deze kaas gemaakt op een ambachtelijke manier, door kaasmakers die hun vak en de kaas liefhebben.
Oorspronkelijk werd Vlaskaas gemaakt in bepaalde delen van Vlaanderen speciaal voor het slijtfeest (oogstfeest). Het feest stond vol van tradities en rituelen in zang, drank en gerechten. Er werd voor de slijters een uitgebreide maaltijd verzorgd bestaande uit onder andere slijtepap en dik besmeerde boterhammen van vers brood met Vlaskaas."
Aldus de tekst op de website van Cono.

Wat nou zo aardig blijkt, is dat het gewoon een eergisteren bedacht product is, met een licht zoetje - want dat hoort bij de moderne smaak - én die Breugheliaanse, maar volstrekt uit de duim gezogen boerenbruiloftachtige geschiedenis. Naar verluidt is het overigens een prima kaas.

Ach, Shakespeare zei het al: 'what's in a name' ;-)

Zijn er nog andere aardige marketingnappers te melden?


Toevoeging door Wouter Klootwijk (11.09h):

Tam konijn is bij Albert Heijn wild.

image

Zeezout op de Boerenmarkt in Amsterdam is biologisch.

image

Biologische eieren komen van kippen van een idyllisch erf waar ze nog met de hand gevoederd worden door een boer uit 1957.


image
Dit artikel afdrukken