Ik leerde naar producten kijken van doorgewinterde lieden. Ze maakten meer en kochten meer in voor hun bazen dan heel Nederland in 5 jaar op kan. We werden samen uit winkels gegooid. Maar wat hadden we vaak een lol. Het werd een hobby en soms kan ik het niet laten. Ik kocht gisteren surimi bij Albert Heijn.
U ziet de prijzen op de bon. De surimi sticks - een mix van vis en ei met een krabaroma - van € 0,79 zijn van het in Nederland nauwelijks bekende merk Vici. Het is eigendom van Vichiunai uit Litouwen. In het pakje zit 200 gram surimi, keurig per staafje verpakt in een wikkel. Het is ongelofelijk dat het kan voor zo weinig.
De sticks van 1,29 zijn van Albert Heijn. Ook daar zit 200 gram in. Ze zijn maar liefst 63% duurder maar heten dan ook 'duurzaam'. En wat blijkt? De code op het pakje is hetzelfde: LT 68-08 EB. Het is de code van Vichiunai.
En nou zou ik het weleens willen weten: maakt Vichiunai voor AH andere surimi dan voor zichzelf?
Over Vichiunai vroeg Foodlog vroeger al eens wat er voor kip in de sticks was verwerkt. Kooikip of een Baltische vrije uitloper? AH wilde het ons destijds niet vertellen. Inmiddels zijn ze er open over. Op het pakje van AH staat tegenwoordig dat er naast Alaska koolvis en Pacifische heek 'vrije-uitloop kippen-eiwitpoeder' in verwerkt is. Het pakje van Vici heeft het gewoon over 'visvlees' en 'gerehydrateerd kippeneiwitpoeder', net zoals AH vroeger toen die ook al zei dat zijn huismerk sticks 'duurzaam' waren.
Worden we opnieuw duur-zaam in het ootje genomen, op prijs dus? AH: vertel het ons! Don't be shy, want misschien hebben jullie alweer een parel op het schap zonder dat jullie dat zeggen. Waarom het zonodig herverpakt moet worden is me alleen een raadsel. Er kan toch ook wel gewoon een stickertje op: 'duurzaam'? Dat hoeft het vast geen 63% meer te kosten.
Fotocredits: Foodlog.nl
Dit artikel afdrukken
De sticks van 1,29 zijn van Albert Heijn. Ook daar zit 200 gram in. Ze zijn maar liefst 63% duurder maar heten dan ook 'duurzaam'. En wat blijkt? De code op het pakje is hetzelfde: LT 68-08 EB. Het is de code van Vichiunai.
En nou zou ik het weleens willen weten: maakt Vichiunai voor AH andere surimi dan voor zichzelf?
Over Vichiunai vroeg Foodlog vroeger al eens wat er voor kip in de sticks was verwerkt. Kooikip of een Baltische vrije uitloper? AH wilde het ons destijds niet vertellen. Inmiddels zijn ze er open over. Op het pakje van AH staat tegenwoordig dat er naast Alaska koolvis en Pacifische heek 'vrije-uitloop kippen-eiwitpoeder' in verwerkt is. Het pakje van Vici heeft het gewoon over 'visvlees' en 'gerehydrateerd kippeneiwitpoeder', net zoals AH vroeger toen die ook al zei dat zijn huismerk sticks 'duurzaam' waren.
Worden we opnieuw duur-zaam in het ootje genomen, op prijs dus? AH: vertel het ons! Don't be shy, want misschien hebben jullie alweer een parel op het schap zonder dat jullie dat zeggen. Waarom het zonodig herverpakt moet worden is me alleen een raadsel. Er kan toch ook wel gewoon een stickertje op: 'duurzaam'? Dat hoeft het vast geen 63% meer te kosten.
Fotocredits: Foodlog.nl
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Albert Heijn heeft toch echt een reputatie op te houden in het slim omgaan met hun eigen label. Dit is gewoon weer eens een goed voorbeeld hoe Albert Heijn op haar kleintjes let, hoewel ik een verschil van 63% geen kleintje meer wil noemen.
Er zijn momenten bij AH waar het op gaat vallen. Dat was een paar jaar geleden onder andere het geval, toen door een fout een grote partij melk uit de schappen gehaald moest worden, omdat er iets van schoonmaakmiddel in terecht was gekomen.
Bij een aantal supermarktketens werd toen het goedkoopste schap leeggehaald. Albert Heijn daarentegen moest het schap van haar eigen label leeghalen.
Nou is het natuurlijk mogelijk dat de "eigen merk"-melk van Albert Heijn een betere kwaliteit is die toevallig via dezelfde vulstraat gevuld werd, maar het zijn wel van die voorvallen die samen opgeteld aan het denken zetten.
Paul, dat soort dingen kan gebeuren. Melk is nl. melk en de andere supers gebruikten waarschijnlijk voornamelijk merkmelk als gebruikelijke keuze. Het euvel dat je beschrijft zou dus weleens te maken kunnen hebben met de mate waarin een super zijn huismerk heeft kunnen ontwikkelen. Dáár is AH inderdaad heel sterk in. Met dat soort effecten. En dan zijn we het weer roerend eens: dat lijkt als twee druppels water op het bovenstaande.
Als het inderdaad dezelfde surimi is ligt die van VICI er omdat die goedkoper is. Het is al zo goedkoop dat je als klant voor die wat duurdere gaat. Het is net als met die fles wijn in het restaurant. Je neemt niet de allergoedkoopste maar die net wat duurdere. Marketeers weten dat het zo werkt. Winkeliers ook.
De 'truc' die jij toepast gebruik ik ook.
Door een keer het verschil te proeven van beide producten, weet je gewoon welke je moet hebben. Als de inhoud hetzelfde lijkt, gaat het uiteindelijk om de smaak en de bijbehorende prijs die je ervoor wilt betalen.
Labels en merken zeggen helaas steeds minder over de werkelijke inhoud.
Kostprijs om iets te maken, de prijs die de boer of visser vangt, de prijs die de verwerker vangt en supermarktprijs hebben maar zeer beperkt met elkaar te maken, zo onderwijst foodlog ons telkens weer. Ieder van deze spelers gaat binnen zijn mogelijkheden voor het beste totaalresultaat, iedere speler heeft daarbij eigen vormen van kruissubsidies en marketingmix. Eigenlijk wel logisch dus, dat sommige excellente producten wel eens als gewoon verkocht worden, en gewone producten als excellent.
Zoals marketeers het ook de boerensector aanraden: je betaalt voor beleving, maar als het uitkomt dat je beleving pimpt vinden mensen het opeens bedrog. Raar, want het blijft hetzelfde goeie product. Toch?