Milieu Centraal wil consumenten praktische informatie bieden over milieu en energie in het dagelijks leven. Deze onafhankelijke stichting richt zich op de ondoorzichtige wereld van de duurzaamheidskenmerken voor o.a. voedsel, papier, kleding, hout en electrische apparaten.

Milieu Centraal deed onderzoek waaruit bleek dat consumenten slecht op de hoogte zijn van duurzaamheidskeurmerken. Slechts één op de drie Nederlanders kan spontaan een of meer duurzaamheidskeurmerken noemen. De bekendste keurmerken zijn: Fair Trade, Max Havelaar, EKO en FSC. Toch leven ze wel bij het winkelend publiek. Twintig procent let expliciet op de keurmerken. Veertig procent heeft meer vertrouwen in een product met een (bekend) keurmer. Vijfentwintig procent van Nederland zegt bereid te zijn meer te betalen voor een product met keurmerk. Ook heeft vijfenveertig procent behoefte aan meer informatie over keurmerken. Aan die laatste wens komt Milieu Centraal nu tegemoet. Op hun site is alles over de keurmerken op een rij gezet: de labels, logo's, of er aandacht besteed wordt aan milieuaspecten, dierwelzijn, fair trade, of er controle plaatsvindt en hoe betrouwbaar die is. Nu nog een in de winkel raadpleegbare app.

Het opvallendste resultaat uit het onderzoek van Milieu Centraal is echter van een andere orde. Maar liefst 70 procent van de Nederlandse consumenten is voorstander van één uniform duurzaamheidskeurmerk. Begrijpelijk, vindt Milieu Centraal, maar praktisch moeilijk te realiseren. En niet alleen omdat een aantal van de keurmerken internationaal is. Hoe besluit je bijvoorbeeld of je een plofkip, die beter is voor het milieu, duurzamer noemt dan een biologische waarvan we hopen dat die zijn leven leuker vindt? En waarom zou een biologische paprika die niet in de volle grond is geteeld en dus hier niet als biologisch verkocht mag worden, minder goed zijn dan een biologische uit de volle grond die uit het buitenland hierheen is komen vliegen?



Bron: www.milieucentraal.nl
Dit artikel afdrukken