In Australië is opschudding ontstaan naar aanleiding van de resultaten van een onderzoek onder lagere schoolkinderen. Maar liefst 27% gelooft dat yoghurt aan een boom groei. 75% denkt dat katoen van dieren komt. En maar 45% wist dat boterhammen met kaas en een banaan hun oorsprong in de landbouw vinden.
De National Farmers' Association riep onmiddellijk op tot actie naar aanleiding van dit nieuws. De boeren vinden dat er op scholen meer aandacht moet komen voor landbouw. Voorzitter Laurie zegt op AFN:
“This should be of real concern to parents, teachers and society as a whole: if children do not understand food or where it comes from, how can we expect them to be able to make healthy, nutritious and sustainable food choices? Food and clothing are among the most basic of all human needs, and it seems incredulous that children are not taught more about where these vital products come from, or what goes into growing them.”
Nederlandse en Vlaamse kinderen weten in ieder geval dat chocolade van paarse koeien komt. Zouden ze het verder beter weten?
Fotocredits: katerha
Dit artikel afdrukken
“This should be of real concern to parents, teachers and society as a whole: if children do not understand food or where it comes from, how can we expect them to be able to make healthy, nutritious and sustainable food choices? Food and clothing are among the most basic of all human needs, and it seems incredulous that children are not taught more about where these vital products come from, or what goes into growing them.”
Nederlandse en Vlaamse kinderen weten in ieder geval dat chocolade van paarse koeien komt. Zouden ze het verder beter weten?
Fotocredits: katerha
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Heb laatst gastles over chocolade gegeven. Meeste 3 VWO/ 3 HAVO leerlingen hadden geen idee waar de chocola vandaan kwam. Ze hebben geboeid geluisterd.
Die cijfers in Autralie zullen vast ook gelden voor andere landen.
Wel een feit lijkt me.
Als je 1 of 2 generaties verder bent in die trend, zou je kunnen afvragen, wat ging er mis?
Voedsel zal dan bij kinderen komen via eenzijdige mono culturen en multinationals, via winkels met mooie etiketen, en nog mooiere marketing praatjes.
Oa Doris Voss gaf op foodlog vaak mooie mogelijkheden aan.
http://www.foodlog.nl/profiel/9644/
Zie reacties.
Het beste is natuurlijk dat ouders kennis overdragen qua voedsel, verbouwen, kruiden en koken.
Maar als zij het niet hebben valt er ook niets over te dragen.
Mensen zijn meer als ooit individuen en kinderen worden vaak op gevoed naar de hand van de ouders.
Laten we zeggen 2 personen dus.
Andere invloeden van kinderen komen dan van school, familie, vrienden en andere informatie stromen.
Maar toch is het gezin vaak maar beperkt in informatie overdracht aan kinderen.
2 ouders die alles moeten overdragen als het gaat om het bij brengen van een realiteit en omgang met de omgeving.
Vroeger had je meer tribes, grotere gezinnen, ooms en tantes die ook nog even bewust of onbewust invloed hadden op een kind.
Allemaal waardevolle informatie als baggage dus.
Dus als ouders het zelf minder kunnen, zal je dingen als voedsel, kruiden en koken en voedsel productie idd via scholen of buurten moeten begeleiden en opstarten.
Lokaal tuintjes, projecten, locale lunchen op school.
Moeders willen vaak best wel mee werken lijkt het, en als ze een maaltijd mee naar huis nemen voor de anderen is de dag al rond.
Geen multinational sponsers, maar lokaal of gemeenschapsgeld (gemeente), en lokale sponsers en aanbieders.
Marga, waar komt de chocolade volgens 3 VWO/Havo vandaan?
ja idd,ik geef regelmateg smaklessen op scholen,en vorige week hebben ze er echt een 10 min over gedaan om te raden wat ik bij me had ,een grote boerenkool,ze bleven vol houden dat het een broccolie was,deze lessen zijn zo belangrijk!
Kinderen moeten gewoon mee naar buiten, de natuur in, naar de boer terug naar de oorsprong. Laat ze zien/horen/proeven/ruiken..
Lokale initiatieven met groepjes zijn prima oplossingen maar ook uitstapjes waarbij kinderen met hun klasgenoten naar de boer toe gaan...