Vanaf morgen zendt Wakker Dier een nieuwe tv-spot uit tegen plofkip bij McDonald’s. Wakker Dier vindt dat de grootste restaurantketen van Nederland net als de supers verantwoordelijkheid moet nemen voor een beter dierenwelzijn.
Terwijl de Nederlandse supermarkten over zijn gestapt op trager groeiende kip die minder welzijnsproblemen heeft, serveert McDonald's ook in 2017 nog plofkip. McDonald's probeert weliswaar het dier een beter leven te geven door de transporttijden naar de slacht te verkorten en, zegt Wakker Dier, "een smartphone aan extra leefruimte" en een eigen controlesysteem, "maar de kip blijft de snelgroeiende plofkip". Daarom roept Wakker Dier de fastfoodketen op te stoppen met de ploffer. Wakker Dier schrijft in het persbericht:
“McDonald’s is een gigantisch bedrijf met veel macht. Maar in plaats van haar verantwoordelijkheid te nemen, kiest ze ervoor om plofkip te blijven verkopen. Wij waarschuwen consumenten hiervoor en vragen hun hulp om de kip te redden. Eet geen plofkip bij McDonald’s!”
Wereldwijd 'probleem'
Wakker Dier startte in 2016 startte Wakker Dier met de campagne tegen McDonald's. Het is de eerste campagne van de organisatie tegen een wereldwijd opererend Amerikaanse bedrijf dat zijn kip, patat en sauzen overal in de wereld hetzelfde wil laten smaken. De kip van McDonald's moet extra mals zijn, nog malser dan een gewone ploffer. Niet-ploffers zijn echter een beetje steviger van beet. Wakker Dier zorgt nu dus voor een smaakprobleem binnen een multinational.
Realiseert Wakker Dier zich dat ze dus eigenlijk voor het eerst campagne voeren voor een welzijnskip in de hele wereld? McDonald's zal immers willen vasthouden aan dezelfde kip overal in de wereld.
Anne Hilhorst van Wakker Dier zegt: "We weten dat McDonald's een groot internationaal bedrijf is met internationale eisen. Juist daarom is het van groot belang dat deze speler in actie komt. Het bedrijf heeft de middelen, de macht en de verantwoordelijkheid om deze belangrijke stap door te voeren. De Nederlandse consument is gemakkelijk overgestapt op de niet ploffende kip, waarom zou dit voor de klanten van McDonald's wel een groot probleem zijn? Tegelijkertijd is al gebleken dat de consument het enorme dierenleed van de plofkip wél een groot probleem vindt. Hoog tijd dus voor McDonald's om in actie te komen."
In de nieuwe tv-spot illustreren "kreupele Cripple", "volgevreten Fatty", "oververhitte Puffy" en "Blisty met zijn voetzweren" opnieuw het dierenleed van de snelgroeiende plofkip.
Dit artikel afdrukken
“McDonald’s is een gigantisch bedrijf met veel macht. Maar in plaats van haar verantwoordelijkheid te nemen, kiest ze ervoor om plofkip te blijven verkopen. Wij waarschuwen consumenten hiervoor en vragen hun hulp om de kip te redden. Eet geen plofkip bij McDonald’s!”
Wereldwijd 'probleem'
Wakker Dier startte in 2016 startte Wakker Dier met de campagne tegen McDonald's. Het is de eerste campagne van de organisatie tegen een wereldwijd opererend Amerikaanse bedrijf dat zijn kip, patat en sauzen overal in de wereld hetzelfde wil laten smaken. De kip van McDonald's moet extra mals zijn, nog malser dan een gewone ploffer. Niet-ploffers zijn echter een beetje steviger van beet. Wakker Dier zorgt nu dus voor een smaakprobleem binnen een multinational.
Realiseert Wakker Dier zich dat ze dus eigenlijk voor het eerst campagne voeren voor een welzijnskip in de hele wereld? McDonald's zal immers willen vasthouden aan dezelfde kip overal in de wereld.
Anne Hilhorst van Wakker Dier zegt: "We weten dat McDonald's een groot internationaal bedrijf is met internationale eisen. Juist daarom is het van groot belang dat deze speler in actie komt. Het bedrijf heeft de middelen, de macht en de verantwoordelijkheid om deze belangrijke stap door te voeren. De Nederlandse consument is gemakkelijk overgestapt op de niet ploffende kip, waarom zou dit voor de klanten van McDonald's wel een groot probleem zijn? Tegelijkertijd is al gebleken dat de consument het enorme dierenleed van de plofkip wél een groot probleem vindt. Hoog tijd dus voor McDonald's om in actie te komen."
In de nieuwe tv-spot illustreren "kreupele Cripple", "volgevreten Fatty", "oververhitte Puffy" en "Blisty met zijn voetzweren" opnieuw het dierenleed van de snelgroeiende plofkip.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Interessante ontwikkeling. Wakkerdier is voldoende overtuigd van hun eigen macht maar is de rest van Nederland en de wereld dat ook. Dat is wat hier de vraag is.
Dit is de zoveelste kostbare anti plofkip actie van Wakker dier dat een bekend bedrijf als Mc. Donalds als makkelijk doelwit heeft uitgekozen. In mijn ogen is het niets meer dan een vorm van zelfbevrediging van deze publiciteitsgeile NGO. Het is naïef te veronderstellen dat deze Stichting de bio industrie kan transformeren tot een ‘scharrelkip op het boerenerf’ gebeuren. Er is nu eenmaal zeer veel vraag naar kippenvlees en het is ook logisch dat de productie navenant opgeschaald wordt. Het begrip ‘Plofkip’ is misleidend. De kip ploft niet uit elkaar van ellende. Integendeel. In Nederland worden de dieren juist uitstekend verzorgd, krijgen goed water te drinken en het voer bevat tegenwoordig nauwelijks meer antibiotica en is van een dermate hoge kwaliteit dat het efficiënt en zonder veel verspillingen omgezet wordt tot kippenvlees. Iedere boer weet mij te vertellen dat wanneer hij zijn dieren niet goed verzorgt dat het ook niet goed zal groeien. Een plofkip is in dat opzicht het meest verwende stukje vlees dat er bestaat. Over de psychologie van een kip heb ik geen verstand. Daar zijn gedragswetenschappers voor die zeker niet gelieerd moeten zijn met een geld smijtende stichting als Wakker dier. Als wij de Nederlandse pluimveeindustrie de nek omdraaien zullen wij ongetwijfeld moeten uitwijken naar het buitenland, zoals het voormalig Oostblok, Azië en Zuid Amerika? Brr. Het is aan de consument om te bepalen wat zij koopt en tegen welke prijs. Daar hebben wij Wakker Dier niet voor nodig. Een volledige oorsprongs aanduiding op alle kipproducten zal hier zeker bij helpen.
IJsbrand, kun jij uitleggen wat er mis is met volgens McDo standaarden gemaakte kip uit bijv. Oekraïne of Brazilië?
Ik hoor daar nl. heel andere berichten over dan jij nu suggereert.
Mocht je geïnteresseerd zijn in het welzijn van vleeskuikens, IJsbrand, dan zou je daar eens op kunnen googelen, of misschien is dit een ingang. Zie ook dit rapport.
"Plofkip - het meest verwende stukje vlees" - ik zou het bijna twitteren als re-Marc-able (maar zie ook mijn profiel: "often not my opinion"). Het kan echter wel: Er zijn mensen die ze als huisdier proberen te verwennen, maar dat gaat niet lang goed.
Dick #3 Mc Donalds standaarden voor met name voedselveiligheid is juist niets mis mee. Die zijn vaak scherper dan de geldende regelgeving en dienen als voorbeeld voor andere bedrijven die deze graag toepassen. Het enige nadeel is dat dit complete boekwerken zijn waar menig QA manager slapeloze nachten van kan krijgen. Ik maak mij meer zorgen over de product integriteit in het algemeen van de producten uit die gebieden. In het buitenland zitten meer rotte appelen in de mand dan hier in Nederland het geval is.
Marc#4 Kan jij mij die links nogmaals sturen? Ze blijken niet te werken. Kippen als huisdieren proberen te verwennen gaat lang niet altijd goed. De concurrentiedruk, mede ingegeven door de prijsdruk vanuit de retail zorgt ervoor dat het een massaproductie wordt. Dit veroorzaakt altijd problemen die inherent zijn aan deze wijze van produceren. De vogelgriep uitbraken vormen een van die problemen.