Varkens in Nood haalt de Britse actie Turn your Nose Up naar Nederland. Bekende mensen halen hun neus op voor industrievarkens en vertellen waarom. Wakker Dier houdt het bewustzijn van mensen actief met een Foute BBQ-campagne.
Met de actie #turnyournoseup vraagt Varkens in Nood consumenten voor eens en altijd te besluiten goedkoop varkensvlees te laten staan, en om die beslissing te delen met de wereld. En wel door een selfie te maken met opgetrokken neus, en die te uploaden op de turnyournoseup-pagina.
'Betaal een kwart meer'
De Britse serie Bekende Mensen zit sterk in elkaar vanuit de boodschap 'betaal een kwart meer en alle varkens leven veel beter'. Of dat milieutechnisch helemaal waar is, valt te betwijfelen omdat extensieve houderijvormen een grotere milieu-impact hebben. Het is dus niet alleen een kwestie van 'we vragen je niet geen vlees meer te eten, maar wel om er meer voor te betalen'.
De foutste
Wakker Dier lanceerde gisteren een campagne tegen de foutste BBQ-reclame. "Supermarkten" zegt deze NGO, maken in de zomer massaal reclame voor barbecuevlees. Met mooie slogans, gezellige foto’s en barbecuestickers op het (veel te) goedkope vlees stimuleren ze ons om lekker vaak en veel te barbecueën. Maar hoe leuk ze het ook verpakken: veel barbecue-aanbiedingen zijn kiloknallers.
Vlees van dieren die vaak opgepropt in een dichte stal leven, in de verstikkende ammoniaklucht van hun eigen uitwerpselen. Om deze zwarte kant van barbecuevlees aan het licht te brengen, organiseren we dit jaar de verkiezing van de Foutste BBQ-Reclame. Welke supermarktreclame verdient volgens jou deze titel?"
Hier kun je stemmen.
Haal je je neus op of ga je stemmen? Misschien doe je wel allebei of juist geen van beide. Feit is dat dergelijke acties zelfs in de vakantieperiode niet meer uit ons bewustzijn weg te denken zijn.
Dit artikel afdrukken
'Betaal een kwart meer'
De Britse serie Bekende Mensen zit sterk in elkaar vanuit de boodschap 'betaal een kwart meer en alle varkens leven veel beter'. Of dat milieutechnisch helemaal waar is, valt te betwijfelen omdat extensieve houderijvormen een grotere milieu-impact hebben. Het is dus niet alleen een kwestie van 'we vragen je niet geen vlees meer te eten, maar wel om er meer voor te betalen'.
De foutste
Wakker Dier lanceerde gisteren een campagne tegen de foutste BBQ-reclame. "Supermarkten" zegt deze NGO, maken in de zomer massaal reclame voor barbecuevlees. Met mooie slogans, gezellige foto’s en barbecuestickers op het (veel te) goedkope vlees stimuleren ze ons om lekker vaak en veel te barbecueën. Maar hoe leuk ze het ook verpakken: veel barbecue-aanbiedingen zijn kiloknallers.
Vlees van dieren die vaak opgepropt in een dichte stal leven, in de verstikkende ammoniaklucht van hun eigen uitwerpselen. Om deze zwarte kant van barbecuevlees aan het licht te brengen, organiseren we dit jaar de verkiezing van de Foutste BBQ-Reclame. Welke supermarktreclame verdient volgens jou deze titel?"
Hier kun je stemmen.
Haal je je neus op of ga je stemmen? Misschien doe je wel allebei of juist geen van beide. Feit is dat dergelijke acties zelfs in de vakantieperiode niet meer uit ons bewustzijn weg te denken zijn.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Gossie, Dick, je miste de kern van de boodschap:
"The ‘Turn Your Nose Up’ campaign has been created in light of new information that pig factories threaten our health. These factories are cramming pigs into such horrendous conditions that they need to be routinely dosed with antibiotics just to keep them alive, leading to ‘superbugs’ human diseases that are difficult to treat because they have become resistant to antibiotics."
Hoe komt dat nu toch weer?
Ik weet het niet Dick, ik hoor vaak de echte boodschap onder de voorgewende. Kun jij me uitleggen wat ik systematisch mis en waarom ik aan misinformatie doe, cq. waarom jij dat denkt?
NB: binnenkort in dit theater ook een Weltschmerz-gesprek over antibiotica met een wereldwijze hoogleraar in het vak. Bij die gelegenheid kunnen we het uitgebreid over antibiotica in de dierhouderij hebben.
Joh! Naast als filosoof en bankier, ook al Freudiaans geschoold, Dick?
Een betere illustratie van je attitude naar de resistentieproblematiek dan jouw reactie onder #2 had ik zelf eigenlijk nauwelijks kunnen bedenken.
Maar je mag de voorwendselen van mevrouw Chan natuurlijk ook nog even
op je analysebankje leggen:
"10. “Worldwide, the fact that greater quantities of antibiotics are used in healthy animals than in unhealthy humans is a cause for great concern.”
Doctor Margaret Chan, DirectorGeneral of the World Health Organization (Speeches)"
Dick, ik ga er echt niet meer op in. Dat bederft mijn humeur en het lezersplezier maar. Draag vooral je feiten aan, maar probeer je behoefte om een gevoel van woede naar mensen die ook maar bystanders zijn een beetje te onderdrukken. Ik weet het: soms betreur je het zelf ook. Daarom zeg ik het maar weer even.
De boodschap is: voor een kwart meer, kunnen we gewoon doorgaan met leven. Het is niet waar. We kunnen niet gewoon doorgaan met leven en vlees eten. Dat is het taboe. De echte vraag is: hoe gaan we daar mee om?
Sorry voor dat humeur van je, Dick. Je hangt weer een heel verhaal op,
maar dit is het bijgaande filmpje. Simple as that.
P.S.:
Misschien moet jij eens op de bank, Dick? ;-)
In je hele artikel rep je geen woord over antibiotica of -resistentie. Is dat niet merkwaardig?
Nota bene de aanleiding tot de #Turnyournoseup- campagne:
"The ‘Turn Your Nose Up’ campaign has been created in light of new information that pig factories threaten our health. These factories are cramming pigs into such horrendous conditions that they need to be routinely dosed with antibiotics just to keep them alive, leading to ‘superbugs’ human diseases that are difficult to treat because they have become resistant to antibiotics."