Tweede Kamerlid Gerard Schouw (D66) wil een einde maken aan de keurmerkenjungle en consumenten één helder instrument bieden waarmee ze in één oogopslag zien:
1. hoe zit het met het dierenwelzijn?
2. hoe gezond is een product?
3. hoe verantwoord is het geproduceerd?
Hij pleit voor een eenduidig, overkoepelend 'stoplicht'-systeem.
'Staatssecretaris verzaakt'
Om dat te bereiken wil Schouw staatssecretaris Sharon Dijksma voor zijn karretje spannen. Hij wil haar daar vandaag in de Kamer op aanspreken. Volgens hem moet de staatssecretaris 'supermarkten, dierenbescherming en organisaties als LTO Nederland om tafel zetten en dwingen afspraken te maken over een breed gedragen keurmerk. Dat verzaakt ze nu', stelt Schouw in het AD. Als er binnen een jaar geen afspraken op tafel liggen, moet er wetgeving komen, aldus Schouw.
'Verkapte marketing'
D66 sluit aan op de noodkreet van MilieuCentraal en de Consumentenbond, eerder dit jaar. Beide organisaties telden meer dan 170 keurmerken. Volgens D66 zijn veel van de huidige bestaande keurmerken eigenlijk verkapte vormen van marketing. Bovendien blijken bij veel keurmerken controle of toezicht te ontberen, terwijl consumenten daar wel op vertrouwen. Met name bij 'duurzame' vis- en vleeskeurmerken lijkt willekeur toe te slaan.
Consumenten raken de weg gewoon kwijt, stelde MilieuCentraal in 2012 bij de introductie van hun keurmerkenwijzer. De politiek lijkt zich daar nu bij aan te sluiten en via de staatssecretaris van Landbouw schoon schip te willen maken. D66 zou op steun van GroenLinks en ChristenUnie kunnen rekenen, meldt het AD.
Frankrijk: vijf-kleuren gezondheidsstoplicht
Recent meldden de Franse media dat het Ministerie van Volksgezondheid een kleurcodesysteem voor levensmiddelen gaat invoeren. Vooralsnog vrijwillig, maar wel voor alle producenten hetzelfde. Daarmee moeten Franse consumenten in één oogopslag de voedingswaarde van een levensmiddel kunnen vergelijken met andere producten of verpakkingen op het schap. Vijf kleuren: groen, geel, oranje, hardroze en rood, maken duidelijk hoe het zit met de calorieën, suiker, verzadigd vet en zout in een product, en geven daarmee een indicatie van de gezondheid ervan. Voedselveiligheids- en dierwelzijnsaspecten blijven bij dit systeem buiten beschouwing.
Te eenvoudig; patroon-Apps hebben de toekomst
Het voorstel van Schouw klinkt eenvoudig en is dat ook. Producten zijn bijvoorbeeld niet gezond of ongezond in absolute zin. Een volvette en zoete Magnum eens per maand kan geen kwaad en is niet ongezond. Iedere dag een Magnum is dat wel en dat geldt nog sterker voor het leefpatroon van mensen die er iedere dag eentje nemen. Hetzelfde geldt voor een patatje, maar ook voor een raw food eter die alleen maar appels eet.
Gezond eten is een kwestie van een gezond eetpatroon aanhouden. De werkelijke oplossingen zijn in de toekomst dan ook te verwachten van Apps waarmee je je eet- en leefpatroon bijhoudt en waar je op kunt instellen welke ethische eisen (zoals dierwelzijn, zorg voor het milieu en arbeidsuitbuiting) je aan producten stelt. In het recente verleden zijn reeds basisversies van dit type Apps uitgedacht en gerealiseerd. Het is niet ondenkbaar dat uiteindelijk partijen als Apple, Google en Microsoft die, buiten nationale overheden om, grootschalig in omloop zullen brengen in combinatie met hun wearables.
Fotocredits: bradleypjohnson
Dit artikel afdrukken
1. hoe zit het met het dierenwelzijn?
2. hoe gezond is een product?
3. hoe verantwoord is het geproduceerd?
Hij pleit voor een eenduidig, overkoepelend 'stoplicht'-systeem.
'Staatssecretaris verzaakt'
Om dat te bereiken wil Schouw staatssecretaris Sharon Dijksma voor zijn karretje spannen. Hij wil haar daar vandaag in de Kamer op aanspreken. Volgens hem moet de staatssecretaris 'supermarkten, dierenbescherming en organisaties als LTO Nederland om tafel zetten en dwingen afspraken te maken over een breed gedragen keurmerk. Dat verzaakt ze nu', stelt Schouw in het AD. Als er binnen een jaar geen afspraken op tafel liggen, moet er wetgeving komen, aldus Schouw.
'Verkapte marketing'
D66 sluit aan op de noodkreet van MilieuCentraal en de Consumentenbond, eerder dit jaar. Beide organisaties telden meer dan 170 keurmerken. Volgens D66 zijn veel van de huidige bestaande keurmerken eigenlijk verkapte vormen van marketing. Bovendien blijken bij veel keurmerken controle of toezicht te ontberen, terwijl consumenten daar wel op vertrouwen. Met name bij 'duurzame' vis- en vleeskeurmerken lijkt willekeur toe te slaan.
Consumenten raken de weg gewoon kwijt, stelde MilieuCentraal in 2012 bij de introductie van hun keurmerkenwijzer. De politiek lijkt zich daar nu bij aan te sluiten en via de staatssecretaris van Landbouw schoon schip te willen maken. D66 zou op steun van GroenLinks en ChristenUnie kunnen rekenen, meldt het AD.
Frankrijk: vijf-kleuren gezondheidsstoplicht
Recent meldden de Franse media dat het Ministerie van Volksgezondheid een kleurcodesysteem voor levensmiddelen gaat invoeren. Vooralsnog vrijwillig, maar wel voor alle producenten hetzelfde. Daarmee moeten Franse consumenten in één oogopslag de voedingswaarde van een levensmiddel kunnen vergelijken met andere producten of verpakkingen op het schap. Vijf kleuren: groen, geel, oranje, hardroze en rood, maken duidelijk hoe het zit met de calorieën, suiker, verzadigd vet en zout in een product, en geven daarmee een indicatie van de gezondheid ervan. Voedselveiligheids- en dierwelzijnsaspecten blijven bij dit systeem buiten beschouwing.
Te eenvoudig; patroon-Apps hebben de toekomst
Het voorstel van Schouw klinkt eenvoudig en is dat ook. Producten zijn bijvoorbeeld niet gezond of ongezond in absolute zin. Een volvette en zoete Magnum eens per maand kan geen kwaad en is niet ongezond. Iedere dag een Magnum is dat wel en dat geldt nog sterker voor het leefpatroon van mensen die er iedere dag eentje nemen. Hetzelfde geldt voor een patatje, maar ook voor een raw food eter die alleen maar appels eet.
Gezond eten is een kwestie van een gezond eetpatroon aanhouden. De werkelijke oplossingen zijn in de toekomst dan ook te verwachten van Apps waarmee je je eet- en leefpatroon bijhoudt en waar je op kunt instellen welke ethische eisen (zoals dierwelzijn, zorg voor het milieu en arbeidsuitbuiting) je aan producten stelt. In het recente verleden zijn reeds basisversies van dit type Apps uitgedacht en gerealiseerd. Het is niet ondenkbaar dat uiteindelijk partijen als Apple, Google en Microsoft die, buiten nationale overheden om, grootschalig in omloop zullen brengen in combinatie met hun wearables.
Fotocredits: bradleypjohnson
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik had juist begrepen, volgens mij stond dat ook hier ergens op foodlog, dat juist de jongelui vanaf een jaar of 15-18 wel meer naar gezondheid aan het kijken is, dat zelfs de huidige student er toch steeds meer op aan het letten is? Bijv. vanwege dat ze ook kranten lezen en daar komen steeds vaker artikelen in over gezondheid/eten.
55-plussers letten ook wel wat meer op wat gezond is, voornamelijk als die ook artikelen tegenkomen waarin staat dat bijv melk eigenlijk niet gezond is, of als ze kinderen hebben die er bewuster mee bezig zijn.
Maar het gaat idd vooral om de generatie met kinderen die de hele dag op touw zijn me hun werk, sporten, visite, buitenschoolse activiteiten enz die zeggen geen tijd te hebben om te koken, laat staan naar de winkel gaan, die moet meer bewust gemaakt worden. Maar of een stoplichtsysteem daarbij gaat helpen? Ik betwijfel het toch een beetje, want die mensen doen een bestelling bij de AH online, kijken gewoon wat ze willen hebbenen halen dat later op een pick-up point op vanaf hun werk. Ik denk niet dat ze zelfs bij online bestellen tijd hebben om naar een stipje op de verpakking te kijken, als dat al online vermeld wordt.
Als nu eerst alle onkosten van woninghuren, belastingen, zorg enz enz omlaag zouden kunnen, zodat er minder hard en veel gewerkt hoeft te worden, dat mama bijv minder uren hoeft te maken en meer tijd voor het gezin gaat krijgen, dan zijn we een stapje verder naar bewustzijn en kan de rest pas volgen.
Beste Jarno,
Ik behoor tot de leeftijdscategorie van wie jij zegt dat ze alleen naar het prijskaartje kijken. Ik kan je vertellen dat velen juist in deze leeftijdscategorie meer tijd hebben gekregen (kinderen de deur uit) om zich te beraden op zaken als gezondheid en duurzaamheid. En als je het hebt over ''belast door het verleden'' vraag ik mij af welk verleden je bedoelt. Vergeet niet dat onze jeugd in het teken stond van protest tegen de gevestigde orde en aandacht voor de toen heel nieuwe issues als milieu en gezondheid. Deze 'belasting' uit ons verleden leidt juist tot een meer dan gemiddelde belangstelling voor duurzaamheid, veiligheid en gezondheid. Hierbij zij opgemerkt dat dit mede afhankelijk is van het sociale milieu waarin je bent opgegroeid en/of waarvan je later deel bent gaan uitmaken.
Het stippensysteem zou wel kunnen werken, discussies over criteria daargelaten.
Waarom ik dit zeg?
Vera en Jos hebben het al aangehaald ; het is een kwestie van opvoeden en vooral tijd. Echter verwacht niet dat wanneer het ingevoerd is dat er over pak'm beet 2 jaar er in Nederland een heel ander eet/kook/koop-patroon ontstaan is!
Ik vindt dat het opvoeden wel een kerntaak van ouders is en niet van de overheid of zijn lesprogramma (onderwijs) en daarom (Astrid) zou het wel eens proces kunnen worden welk een kwart eeuw zal gaan duren ;).
Waarom ik zo denk? Kijk naar de de demografische opbouw van Nederland. Een kleine 4 milj Nederlanders, laten we voor het gemak zeggen 25%, zit in de leeftijd van 40 tot 55 en zal naar het stoplicht op de verpakking kijken.
De rest niet. 0 tot 10 jarige kopen niets en zijn kinderen van de 30 tot 40 jarigen die zelf nog volop bezig zijn met hun carrière en, druk druk druk als ze het hebben willen ze alleen maar snel kunnen koken/eten. 11 tot 20 jarige consumeren al vaker buitenshuis en zonder ouderlijk toezicht en zal echt niet evenals de 20 en 30 jarige naar het stoplicht kijken maar meer denken in de trend van YOLO.
Als laatste de categorie 55+. Die zijn nog belast met het verleden en doen hun boodschappen nog uit het standpunt van dat het geen cent te veel mag kosten en kijken dan ook meer naar het prijskaartje onder het product dan naar het stoplicht op de verpakking.
Blijft dus over 40- 55 jarige (laat nu dat net de meest voorkomende leeftijdscategorie (een uitzondering daargelaten) zijn die in de volksvertegenwoordiging zit) en die zullen de 0 tot 10 jarige nog wel kunnen sturen. Dus duurt het minsten nog 25 jaar tot de hele groep met de kop de zelfde kant uitkijkt.
Ik heb geen psychologie gestudeerd maar zeg dit puur op levenservaring tot nu toe
(voor diegene die het zich afvragen; ik ben 45 jaar ;-)
Helemaal nooit Jos, er worden genoeg boeken en artikelen geschreven waar de mens wakker van kan worden en die moeten het dan gewoon zelf weten wat ze willen eten, dat heet ook vrijheid toch?
@Jos, ja die bedoel ik