Mag het Voedingscentrum aan politiek dierenactivisme doen?
De kritiek op de nieuwe diervriendelijksheidcampagne van het Voedingscentrum dook ook hier al op in de discussie. Het CDA wijst op een aantal realistische argumenten tegen de wel erg PvdD- en Wakker Dier-achtige campagne van het Voedingscentrum. Daarmee oogst de minister van LNV, financier van de VC-campagne, forse kritiek van haar eigen achterban. Het lijkt erop dat LNV zich ernstig in de vingers snijdt door nu - middels het Voedingscentrum - helemaal door te schieten naar de kant van dierenactivisme op basis van louter emotionele argumenten die de massa aanspreken.
Zou er ooit nog eens feitelijk gedreven realisme op de agenda komen?
Ik zou er overigens vooral niet voor willen pleiten alles bij het oude te laten en de stallen dicht doen met een paar dooddoeners. Maar laten we nou toch ophouden, zeker van de kant van het ministerie!
De halfbakken maatregelen die vooral rieken naar de oude katholieke aflaat zijn uit den boze. De varkens (met dank aan het CBL) en de kippen hebben er inmiddels hun bekomst van. Geen hond echter die je in het openbaar de vraag hoort stellen: maar hoe moet het dan?
Daar gingen de dames van het Voedingscentrum weer eens. Ditmaal nemen ze LNV mee in hun gedaas en gebrek aan gezond eigen verstand.
De campagnes nog niet gezien? Hier de kip en hier het varken.
Er moet snel een einde worden gemaakt aan de reclamecampagne 'een kip of varken kan niet kiezen, jij wel!' van het Voedingscentrum, dat vindt het CDA. Het Voedingscentrum wil met de campagne consumenten ervan bewust maken dat zij met hun voedselkeuze kunnen laten zien wat zij belangrijk vinden voor het welzijn van dieren.
Eenzijdig beeld
Volgens het CDA geeft de campagne juist een eenzijdig beeld door de nadruk te leggen op mogelijk negatieve gevolgen voor voedsel dat afkomstig is uit de bio-industrie. De campagne accentueert dat kippen en varkens in kleine ruimtes worden gehouden. Tweede Kamerleden Joop Atsma (CDA) en Ger Koopmans (CDA) hebben er vandaag op gewezen dat er ook onderzoeken bestaan die aantonen dat meer ruimte voor dieren kan leiden tot een grotere kans op dierziekten. Ook zou er meer dioxine aanwezig zijn en zou de kans op salmonellabesmettingen groter zijn.
Het Voedingscentrum wordt gefinancierd door de ministeries van Landbouw en Volksgezondheid en is opgericht om consumenten wetenschappelijk verantwoorde en eerlijke informatie te geven over voedselkwaliteit en gezonde en veilige voeding.
Taakomschrijving
De CDA’ers hebben schriftelijk vragen gesteld aan de minister van Landbouw Gerda Verburg (CDA). Ze vragen zich af of de campagne ‘een kip of varken kan niet kiezen, jij wel!’ wel binnen de taakomschrijving van het Voedingscentrum valt. Ook willen ze weten of het niet beter zou zijn als het centrum zich wat terughoudender zou opstellen.
Minister Verburg gaf vorige week nog aan dat de bio-industrie wat haar betreft flink mag groeien.
Zo valt de kritiek van het CDA te lezen bij Elsevier.
Het Voedingcentrum gebruikt de volgende teksten:
‘Een kip of varken kan niet kiezen, jij wel: elke keer als je kip of varkensvlees koopt!’ Met deze slogan is het Voedingscentrum 11 juli een campagne over eten en dierenwelzijn gestart op tv, radio en internet. Minister Gerda Verburg (LNV) heeft hiervoor op 9 juli het startsein gegeven. Doel is consumenten ervan bewust te maken dat hun keus in de winkel invloed heeft op het leven van een kip of een varken.
De campagne maakt deel uit van de meerjarige campagne ‘Voedselkwaliteit’, waarbij het Voedingscentrum naast de bekende aspecten veiligheid en gezondheid ook aandacht vraagt voor dierenwelzijn, natuur, milieu en eerlijke handel. De campagne wordt gefinancierd door het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV).
Nederlanders letten vooral op prijs
Doel is consumenten bewust te maken van alle aspecten die de waarde van voedsel bepalen, te beginnen met dierenwelzijn. Minister Gerda Verburg benadrukte dat de consument met zijn keus in de winkel het verschil kan maken. Tot nu toe letten de meeste Nederlanders bij het kopen van vlees vooral op de prijs. Maar weinig mensen denken na over de manier waarop een product tot stand is gekomen. Nog minder mensen stemmen daar hun keuze op af.
De campagne richt zich op de groeiende groep mensen die al enige interesse hebben in de meerwaarden van voedsel, maar dit nog niet altijd omzetten in concreet gedrag. Zij zijn het meest ontvankelijk voor de boodschap van de campagne. Deze groep vervult bovendien een voorbeeldfunctie voor andere groepen in de samenleving.
De campagne is vanaf 11 juli gedurende 3 weken te horen en te zien op radio, tv en internet. In september en november krijgt de campagne een vervolg.
Dit artikel afdrukken
De kritiek op de nieuwe diervriendelijksheidcampagne van het Voedingscentrum dook ook hier al op in de discussie. Het CDA wijst op een aantal realistische argumenten tegen de wel erg PvdD- en Wakker Dier-achtige campagne van het Voedingscentrum. Daarmee oogst de minister van LNV, financier van de VC-campagne, forse kritiek van haar eigen achterban. Het lijkt erop dat LNV zich ernstig in de vingers snijdt door nu - middels het Voedingscentrum - helemaal door te schieten naar de kant van dierenactivisme op basis van louter emotionele argumenten die de massa aanspreken.
Zou er ooit nog eens feitelijk gedreven realisme op de agenda komen?
Ik zou er overigens vooral niet voor willen pleiten alles bij het oude te laten en de stallen dicht doen met een paar dooddoeners. Maar laten we nou toch ophouden, zeker van de kant van het ministerie!
De halfbakken maatregelen die vooral rieken naar de oude katholieke aflaat zijn uit den boze. De varkens (met dank aan het CBL) en de kippen hebben er inmiddels hun bekomst van. Geen hond echter die je in het openbaar de vraag hoort stellen: maar hoe moet het dan?
Daar gingen de dames van het Voedingscentrum weer eens. Ditmaal nemen ze LNV mee in hun gedaas en gebrek aan gezond eigen verstand.
De campagnes nog niet gezien? Hier de kip en hier het varken.
Er moet snel een einde worden gemaakt aan de reclamecampagne 'een kip of varken kan niet kiezen, jij wel!' van het Voedingscentrum, dat vindt het CDA. Het Voedingscentrum wil met de campagne consumenten ervan bewust maken dat zij met hun voedselkeuze kunnen laten zien wat zij belangrijk vinden voor het welzijn van dieren.
Eenzijdig beeld
Volgens het CDA geeft de campagne juist een eenzijdig beeld door de nadruk te leggen op mogelijk negatieve gevolgen voor voedsel dat afkomstig is uit de bio-industrie. De campagne accentueert dat kippen en varkens in kleine ruimtes worden gehouden. Tweede Kamerleden Joop Atsma (CDA) en Ger Koopmans (CDA) hebben er vandaag op gewezen dat er ook onderzoeken bestaan die aantonen dat meer ruimte voor dieren kan leiden tot een grotere kans op dierziekten. Ook zou er meer dioxine aanwezig zijn en zou de kans op salmonellabesmettingen groter zijn.
Het Voedingscentrum wordt gefinancierd door de ministeries van Landbouw en Volksgezondheid en is opgericht om consumenten wetenschappelijk verantwoorde en eerlijke informatie te geven over voedselkwaliteit en gezonde en veilige voeding.
Taakomschrijving
De CDA’ers hebben schriftelijk vragen gesteld aan de minister van Landbouw Gerda Verburg (CDA). Ze vragen zich af of de campagne ‘een kip of varken kan niet kiezen, jij wel!’ wel binnen de taakomschrijving van het Voedingscentrum valt. Ook willen ze weten of het niet beter zou zijn als het centrum zich wat terughoudender zou opstellen.
Minister Verburg gaf vorige week nog aan dat de bio-industrie wat haar betreft flink mag groeien.
Zo valt de kritiek van het CDA te lezen bij Elsevier.
Het Voedingcentrum gebruikt de volgende teksten:
‘Een kip of varken kan niet kiezen, jij wel: elke keer als je kip of varkensvlees koopt!’ Met deze slogan is het Voedingscentrum 11 juli een campagne over eten en dierenwelzijn gestart op tv, radio en internet. Minister Gerda Verburg (LNV) heeft hiervoor op 9 juli het startsein gegeven. Doel is consumenten ervan bewust te maken dat hun keus in de winkel invloed heeft op het leven van een kip of een varken.
De campagne maakt deel uit van de meerjarige campagne ‘Voedselkwaliteit’, waarbij het Voedingscentrum naast de bekende aspecten veiligheid en gezondheid ook aandacht vraagt voor dierenwelzijn, natuur, milieu en eerlijke handel. De campagne wordt gefinancierd door het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV).
Nederlanders letten vooral op prijs
Doel is consumenten bewust te maken van alle aspecten die de waarde van voedsel bepalen, te beginnen met dierenwelzijn. Minister Gerda Verburg benadrukte dat de consument met zijn keus in de winkel het verschil kan maken. Tot nu toe letten de meeste Nederlanders bij het kopen van vlees vooral op de prijs. Maar weinig mensen denken na over de manier waarop een product tot stand is gekomen. Nog minder mensen stemmen daar hun keuze op af.
De campagne richt zich op de groeiende groep mensen die al enige interesse hebben in de meerwaarden van voedsel, maar dit nog niet altijd omzetten in concreet gedrag. Zij zijn het meest ontvankelijk voor de boodschap van de campagne. Deze groep vervult bovendien een voorbeeldfunctie voor andere groepen in de samenleving.
De campagne is vanaf 11 juli gedurende 3 weken te horen en te zien op radio, tv en internet. In september en november krijgt de campagne een vervolg.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
hear, hear
"Dan is er toch ook echt iets te kiezen"
Ehh... weleens in een supermarkt geweest, Wouter? Ga maar eens mee naar de C1000 in ons dorp, of naar Super de Boer. Nog niet eens een Volwaard-kip, laat staan een Kemper Landhoen. Scharrelvlees in de supermarkt? Nee, dus. En dat zal je ook vergeefs zoeken bij bijv. een Hoogvliet, of een Nettorama, of een Boni.
Goed, naar de poelier dan maar. Scharrelkippen? "Wij hebben Hollandse kippen, voor 5 Euro de kilo".
Dan maar naar de slager. Scharrelvlees? Ik had net zo goed om schaatsen kunnen vragen, de verbazing kon niet groter zijn. De slager verkoopt toch gewoon goed en smakelijk vlees, wat wil ik nou nog meer?
AH biedt nog wel het een en ander op dit gebied, al hebben de kippen dan in Frankrijk rondgescharreld en is de keuze in biologisch vlees nog geen 10% van de totale keus.
Zo'n campagne is pas zinvol als je als consument inderdaad de keuzemogelijkheid hebt. En daarbij tegelijkertijd het besef hebt dat je niet voor een dubbeltje op de eerste rang kunt zitten. Supermarkten kraaien om het hardst dat ze "de goedkoopste zijn". Alsof dat het belangrijkste criterium voor je boodschappen zou moeten zijn. Als het VC al een campagne zou moeten voeren m.b..t. de keuze door de consument, dan zou die eerder dáárop gericht moeten zijn: het besef dat kwaliteit geld kost, dat diervriendelijkheid geld kost, dat milieuzorg geld kost. En dat je dus geen kwalitatief goed, duurzaam en diervriendelijk vlees bij de kiloknaller kunt kopen.
Kunnen de supermarkten zich eindelijk weer eens met andere dingen dan prijs bezig houden.
Laten we het bij de kwestie houden:
- wat voegt de campagne van het VC toe aan wat het publiek al weet maar waar het niet op handelt? Niks wat mij betreft.
- zoals hier in vele toonaarden en met vele voorbeelden is aangetoond, simpele gedachten over dierenwelzijn leiden tot even simpele maatregelen waar de dieren niks mee opschieten terwijl de mensen weer rustig gaan slapen.
Te kiezen? Een paar druppels op een gloeiende plaat en voor de rest "an me hoela!"
Dierwelzijn van boerenkant is een van de meest grote taboes die er zijn: de boer mag niet uit zijn verdomhoek komen. Het CBL gaat er met de hoofdprijs als weldoener vandoor, met dank aan de druk van Wakker Dier (terwijl nou juist de supermarkt de grootste boosdoener is). En nu ook met dank aan deze campagne.
En nu heb ik er wel genoeg over gezegd vind ik.
Dan is er toch ook echt iets te kiezen?
Peter's farm is echt écht. Geen twijfel daarover.