Wortels van de CassaveGefrituurd lijkt het tropische wortelgewas Cassave bij de autochtone Nederlanderds te kunnen doorbreken. Vooralsnog zijn Surinamers en Afrikanen in Nederland de doelgroep voor cassaveproducten. Supermarkten en toko’s vormen de beste marktingang.

Dat blijkt uit een studie van de Wetenschapswinkel van Wageningen Universiteit en Researchcentrum (WUR). Dit rapport is een samenvatting van de drie studieverslagen. Diverse aspecten van de haalbaarheid werden bestudeerd. Produktontwikkeling vormde de inzet van het onderzoek. Cassave
Cassave is een tropische struik die geteeld wordt vanwege de zetmeelrijke wortels en, in mindermate, het blad. Cassavewortel is voor ruim een half miljard mensen het belangrijkste basisvoedsel in Azië, Latijns Amerika en Afrika. Daarmee komt het op de vierde of vijfde plaats van mondiale voedselgewassen, na tarwe, rijst, maïs en aardappel. Het gewas heeft vele voordelen, zoals hoge productiviteit per hectare en per arbeidsinput, en grote flexibiliteit in landbouwsystemen, maar ook enkele nadelen. Dat zijn de slechte houdbaarheid – drie à vier dagen na de oogst is de onbehandelde wortel oneetbaar geworden, het geringe eiwitgehalte, en de van nature aanwezige cyanogene stoffen waaruit het giftige blauwzuur kan ontstaan.

Smaakproeven
De proefpersonen merkten geen verschil in krokantheid tussen producten met verschillende voorbaktijden, wel tussen de al dan niet gecoate frieten, waarbij de chili-gecoate friet als meest krokant ervaren werd. Qua mondgevoel gaven de proefpersonen de voorkeur aan gecoate frieten. Wat smaak betreft werd geen van de cassave-frieten met enthousiasme ontvangen door de proevers van Nederlandse afkomst: de gemiddelde waardering varieerde tussen kleine afkeer en kleine voorkeur. De met Chili gecoate friet werd geprefereerd boven de ongecoate. Een dikte van 0,7 cm werd hoger gewaardeerd dan van 1,0 cm of van grotere stukken. Overall kwam de met Chili gecoate friet als meest gewaardeerde uit de (analytische en hedonistische) paneltest.

Meer onderzoek
Een economische en financiële haalbaarheidsstudie, experimenten om het product verder te ontwikkelen en een testfase met een aansprekende verpakking, marketing en verkoop in Amsterdam Zuidoost, zijn onderwerpen die nog uitgewerkt moeten worden voordat consumenten op grotere schaal cassaveproducten zullen aanschaffen.

Bron:
www.wur.nl/
Dit artikel afdrukken