Nieuws
-
Deze mensen weten wat ze eten. Kennelijk komen ze dus voor .... fastfood. Het probleem lijkt op dat van een drummend jongetje. Dat wil lawaai en niet zachtjes doen, al hang je een poster met 'sssshhhht' voor z'n neus'.
Gasten die in een fastfoodrestaurant de hoeveelheid calorieën bij de gerechten aangegeven zien staan veranderen hun eetgedrag niet. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van New York en Yale. In New York zijn restaurantketens verplicht het aantal calorieën van hun gerechten vermelden. De onderzoekers volgden klanten van fastfoodrestaurants als McDonald's, Wendy's, Burger King en Kentucky Fried Chicken in buurten waar veelmensen met overgewicht kampen. De helft van de klanten merkte de vermelding van het aantal calorieën op. Van hen zei 28% dat de informatie invloed had op hun bestelling en 9 van de 10 zei dat zij gezondere keuzes gemaakt hadden . De onderzoekers verzamelden echter ook 1100 kassabonnetjes en stelden vast dat mensen gemiddele juist iets meer calorieën hadden besteld dan een klant gemiddeld bestelde voor juli 2008, toen de wet op de calorievermelding van kracht werd.
bron: Foodpress met dank aan foodholland
reageer
Je moet ingelogd zijn om te reageren.
gerelateerde berichten
-
Het is zover, de politiek heeft nieuwe regels opgesteld inzake voeding. Nu maar hopen dat ze weten wat ze doen, want als zelf de wetenschap er al...
-
Cnn.com publiceerde vandaag een reportage over de trend onder Amerikaanse toeristen om hun vakanties en trips culinair in te kleuren. De site baseert...
-
Zou de Rabobank - de oude Boerenleenbank - nou wat minder convenient naar de markt kijken? ING wil het allemaal wel heel gemakkelijk ;-) De...
-
Boeiende informatie over het gedrag van Amerikaanse studenten en wat ze eten. Cateraar Sodexho voorziet in de Verenigde Staten 600 studentencampussen...
-
De omzet van biologische voedingsproducten is in het eerste halfjaar van 2006 met 6,3 procent toegenomen tot 223,8 miljoen euro. Dat betekent...
-
Het bureau Trendbox onderzoekt al 18 jaar de eetgewoonten in Nederland. In 2001 vond 25% van de consumenten het leuk om te koken. In 2004 steeg dat...
-
grote pangasius We aten meer vis. Hij was alleen niet zo omega-3 rijk als we zouden willen en hij komt van ver. Ik ben best nieuwsgierig hoe...
-
Het is even werk op een doordeweekse donderdag, maar ... zouden de kritische geesten van foodlog.nl hun blik eens willen laten gaan over dit rapport?...
-
De Unilever-fabriek in Oss heeft vandaag een bijzondere mijlpaal bereikt. De fabriek, die al 155 jaar bestaat en onder andere de bekende Unox-soepen...






2 reacties
Ik vind deze reactie
Natuurlijk kan er beter over energiewaarde gecommuniceerd worden, met effect. Ik denk dat de meeste mensen wel weten dat er een relatie is tussen kcal's en dik worden. Een gevolg van communicatie.
Ik vind deze reactie
Wat een butonderzoek weer. Duhuh. Mensen die komen voor een hamburger bestellen natuurlijk nog steeds gewoon die hamburger. De vraag is of ze de rest van de dag hun calorie-inname daarop aanpassen. Dat zal wel niet, maar dat is dus niet onderzocht. Kan best dat mensen dankzij zulke kennis 's avonds een salade eten als ze 's middags al 1800 kCal bij MacDonalds aten. In ieder geval lijkt me dat het doel van die informatie.