Bier en mannen gaan beter samen in één zin dan bier en vrouwen, tot nu toe. Dus doen brouwers hun best vrouwvriendelijk bier te brouwen, denk aan rosé bier en Radler. Of alternatieven te ontwikkelen, zoals cider en Jillz. Het collectief Brouwers van Nederland (de 9 leden daarvan zijn samen goed voor 95% van de Nederlandse bierproductie) pakt het anders aan. Er zijn immers genoeg vrouwen die wel gewoon bier drinken. Dus moedigen de brouwers in hun campagne 'Love Beer' vrouwen aan zich niet te laten belemmeren door wat al dan niet gepast is, en vooral hun eigen smaak te volgen.

Mannen vinden bierdrinkende vrouwen leuk
De Brouwers lieten onderzoek doen naar het bierdrinkgedrag van vrouwen, meldt De Levensmiddelenkrant.
Daaruit blijkt dat Nederlandse vrouwen zich er door sociale conventies en mythes van laten weerhouden om voor bier te kiezen. Ze zitten vooral elkaar in de weg. Vrouwen hebben negatieve associaties als ze een andere vrouw bier zien drinken: ‘niet vrouwelijk’ en ‘niet elegant’. Mannen vinden vrouwen die bier drinken juist ‘leuk’ en ‘relaxed’.

Gelegenheid voor vrouwen belangrijk
Zowel mannen als vrouwen associëren bier voornamelijk met ‘gezellig’. Na smaak is het sociale karakter van bier dan ook de belangrijkste reden om bier te kiezen. Voor vrouwen wegen de gelegenheid of locatie daarbij zwaarder dan het gezelschap waarin ze verkeren. Tijdens vakanties en festivals drinken zij ook graag een biertje, maar bij een eerste date en een trouwerij liever niet.

Het startsein van de 'Love Beer' campagne werd gegeven tijdens de Opening van de Week van het Nederlandse Bier in de Grote Kerk in Den Haag.

Moeder Natuur – Love Beer Campagne

”Vrouwen van Nederland, laat je verrassen en volg je eigen smaak!”

Fotocredits: ‘Women Enjoying Beer’ Christopher Murphy
Dit artikel afdrukken