In deze tijd van het jaar schakelen de Britse supers over van Nieuw-Zeelands lams- en schapenvlees over op het eigen, Britse lamsvlees. Dat gaat niet zonder horten of stoten. De afgelopen maanden is veel lamsvlees geïmporteerd, waardoor de prijzen onder druk staan. Bij een recente steekproef bij de grote vier supermarktketens door Farmers Weekly was maar 51% van het lamsvlees van Britse oorsprong.

Dat bracht Charles Sercombe, voorman van de National Farmers Union (NFU), tot de uitspraak dat hij 'woest' was op de retailers omdat zij te veel Nieuw-Zeelands lamsvlees zouden bestellen. "De afgelopen twee jaar [..] beloven de retailers steeds opnieuw meer steun voor Brits lamsvlees en langere contractsduren. Sommige houden zich daar aan, maar zodra ze de kans krijgen om in hun oude gewoonten te vervallen en een snelle winst te maken, doen ze dat ook."

Voldoende Brits aanbod
Daarom vraagt de NFU de supers zwart op wit aan te geven hoe 'gecommitteerd' ze zijn aan lamsvlees van eigen bodem. Er is namelijk voldoende aanbod om volledig aan de vraag te voldoen. Naar verwachting neemt de binnenlandse productie met 6% toe, dankzij grotere kuddes en gunstige weersomstandigheden in het dek- en lammerseizoen.

'Eerlijke kans'
De supers moeten met de billen bloot, vinden de Britse schapenboeren. Ze moeten aangeven:
- wanneer ze starten en stoppen met het inkopen van Brits lamsvlees
- wat het beleid is ten aanzien van het aandeel Brits lamsvlees in de schappen
- hoeveel de super jaarrond aan Brits lamsvlees denkt te kopen
- welke plannen er zijn voor nieuwe producten om klanten over te halen lamsvlees te kopen
- of ze garanderen dat Brits lamsvlees duidelijk gelabeld is en daarbij het Red Tractor-logo (het logo voor producten van Britse bodem) gebruiken.

Die transparantie moet er toe leiden dat Brits lamsvlees een 'eerlijke kans' krijgt, aldus Farmers Weekly.

Waar dit allemaal om draait? Geïmporteerd lamsvlees is goedkoper. Dat betekent dat Brits lam niet geëxporteerd kan worden als de thuismarkt het niet opeet; in dat geval blijft de boer ermee zitten. De supers willen de consument echter zo aantrekkelijk mogelijk geprijsd lamsvlees kunnen bieden.

Fotocredits: 'Sheep', Arbutus Photography
Dit artikel afdrukken