In Groot-Brittannië voert de Food Standards Agency (FSA) al een jaar lang campagne om inzicht te krijgen in de besmettingen met Campylobacter en deze terug te dringen. Doel is per eind 2015 het aantal Campylobacterbesmettingen met de helft te reduceren.

Ziekteverwekker no. 1
De Campylobacter-bacterie veroorzaakt nu nog 280.000 voedselgerelateerde infecties per jaar. Verreweg de meeste gevallen zijn terug te voeren op kip. De FSA schat dat 1 op de 3 Britten tenminste één keer in zijn of haar leven ziek wordt door een Campylobacter-infectie.

In het meest recente kwartaalrapport van de FSA bleek van alle kippen in de supers in heel Groot-Brittannië 70% besmet, soms zelfs aan de buitenkant van de verpakking. Asda scoort daarbij het slechtst. Op maar liefst 78,9% van alle Asda-kipmonsters werd Campylobacter aangetroffen. Bij 1 op de 3 Asda-kippen bleek zelfs sprake van de hoogste besmettingsgraad (een kiemgetal van meer dan 1.000 bacteriekiemen per gram).

Het advies aan de klant blijft ongewijzigd: gaar de kip door en door
Ketenaanpak
Asda zit niet bij de pakken neer. "Achter de schermen zijn we onvermoeibaar bezig geweest een effectieve oplossing te vinden om Campylobacter er onder te krijgen. We hebben er alle vertrouwen in dat SonoSteam gaat helpen een significante reductie van de besmettingen te bereiken en uiteindelijk gaat bijdragen aan de bescherming van onze klanten", zegt Rebecca Lythe, chief compliance officer van Asda op Daily Mail Online.

SonoSteam is een proces waarbij de rauwe kip met stoom en ultrasoon geluid wordt behandeld. De besmettingsgraad blijkt daardoor met wel 80% omlaag te gaan.
Behalve het stoomproces neemt de super nog andere maatregelen. Zo moeten de leveranciers strengere biosecurity maatregelen doorvoeren. Daar staat tegenover dat ze financiële prikkels krijgen om campylobactervrije kippen te produceren.
Asda werkt ondertussen aan een aangepaste innovatieve verpakking, een etiket waar duidelijk op staat dat je de kip niet moet wassen en verbeterde logistieke processen.

Het advies aan de klant blijft ondanks al deze maatregelen ongewijzigd: gaar de kip door en door.

Fotocredits: 'Asda Hollingbury', Dominic Alves
Dit artikel afdrukken