Eerst verdrongen de supers buurtwinkels en speciaalzaken uit de wijken. Toen namen de supers de wijk naar de randen van de stad, of verdwenen ze helemaal uit stads- en dorpkernen. Dat gebeurde ook in de wijk Padbroek in Cuijk, waar de Lidl zijn deuren sloot omdat er een nieuwe vestiging in de nabijgelegen wijk de Valuwe kwam. In Padbroek bleef er geen super meer over.

Meestal verkoopt het in een nieuw gebied de eerste dag hartstikke goed, daarna wordt het in de regel wat minder. Nu had ik op donderdag een omzet van maar 200 euro. Dat is echt heel slecht
Geen omzet
Pim Peeters, een lokale ondernemer, zag letterlijk het gat in de markt ontstaan. Peeters heeft een rijdende winkel waarmee hij mensen in gebieden zonder permanente supermarkt toch hun boodschappen kan bieden. Padbroek leek hem dan ook een veelbelovende optie. "Vorige week donderdag was de eerste dag, vrijdag de laatste", schrijft Distrifood.

Peeters had het na één dag eigenlijk al gezien. "Meestal verkoopt het in een nieuw gebied de eerste dag hartstikke goed, daarna wordt het in de regel wat minder. Nu had ik op donderdag een omzet van maar 200 euro. Dat is echt heel slecht."

Geen rijdende winkel dus voor Padbroek. Peeters denkt met zijn wagen meer omzet te kunnen halen in de dorpen ten zuiden van Boxmeer.

Fotocredits: 'SRV-wagen', Adriaan ter Burg
Dit artikel afdrukken