Huub van Doorne is al sinds 2006 stapje bij stapje bezig de typisch Nederlandse jenever voor de ondergang te behoeden. Jenever legt het steeds meer af tegen andere sterke dranken als whisky en rum die een hipper en internationaler imago hebben. Vorige week presenteerde Van Doorne de nieuwe distilleerketels die hij in hartje Amsterdam heeft neergezet. Een bewuste keus qua locatie, want het brengt Bols '(anno 1575) nu ook met zijn drankenproductie weer terug in Amsterdam, de bakermat van het ooit beursgenoteerde bedrijf', schrijft het FD.

De marketingstrategie is helder. Van Doorne baseert zich op de Nederlandse thuismarkt, met vertrouwde merken als Bokma, Hartevelt, Coebergh en Pisang Ambon. Daarnaast wordt heel nadrukkelijk ingezet op de internationale markten en vernieuwing. Dat laatste bijvoorbeeld door via het likeurenassortiment in te spelen op de groeiende markt voor cocktails en bartenderkampioenschappen waar jenever als 'hip en trendy' gepositioneerd kan worden. Bols ontwikkelde speciaal 3 nieuwe jenevers: 'een jenever op basis van receptuur uit 1820, een ‘vernieuwde’ oude jenever en een jenever voor jongeren, de zogeheten 21. Die laatste is nu op beperkte schaal in de Amsterdamse horeca te verkrijgen', meldt het FD.
Dit artikel afdrukken