Huub van Doorne is al sinds 2006 stapje bij stapje bezig de typisch Nederlandse jenever voor de ondergang te behoeden. Jenever legt het steeds meer af tegen andere sterke dranken als whisky en rum die een hipper en internationaler imago hebben. Vorige week presenteerde Van Doorne de nieuwe distilleerketels die hij in hartje Amsterdam heeft neergezet. Een bewuste keus qua locatie, want het brengt Bols '(anno 1575) nu ook met zijn drankenproductie weer terug in Amsterdam, de bakermat van het ooit beursgenoteerde bedrijf', schrijft het FD.
De marketingstrategie is helder. Van Doorne baseert zich op de Nederlandse thuismarkt, met vertrouwde merken als Bokma, Hartevelt, Coebergh en Pisang Ambon. Daarnaast wordt heel nadrukkelijk ingezet op de internationale markten en vernieuwing. Dat laatste bijvoorbeeld door via het likeurenassortiment in te spelen op de groeiende markt voor cocktails en bartenderkampioenschappen waar jenever als 'hip en trendy' gepositioneerd kan worden. Bols ontwikkelde speciaal 3 nieuwe jenevers: 'een jenever op basis van receptuur uit 1820, een ‘vernieuwde’ oude jenever en een jenever voor jongeren, de zogeheten 21. Die laatste is nu op beperkte schaal in de Amsterdamse horeca te verkrijgen', meldt het FD.
Dit artikel afdrukken
De marketingstrategie is helder. Van Doorne baseert zich op de Nederlandse thuismarkt, met vertrouwde merken als Bokma, Hartevelt, Coebergh en Pisang Ambon. Daarnaast wordt heel nadrukkelijk ingezet op de internationale markten en vernieuwing. Dat laatste bijvoorbeeld door via het likeurenassortiment in te spelen op de groeiende markt voor cocktails en bartenderkampioenschappen waar jenever als 'hip en trendy' gepositioneerd kan worden. Bols ontwikkelde speciaal 3 nieuwe jenevers: 'een jenever op basis van receptuur uit 1820, een ‘vernieuwde’ oude jenever en een jenever voor jongeren, de zogeheten 21. Die laatste is nu op beperkte schaal in de Amsterdamse horeca te verkrijgen', meldt het FD.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Sterke drank is eigenlijk wodka. Zo sterk mogelijk water. Alcohol.
Alle smaken en geuren van andere dranken dan wodka komen van kunstgrepen.
Beetje knoeien en roeren.
Whisky bijvoorbeeld, is vuile wodka.
Je koopt zo zuiver mogelijke alcohol (Hennesy koopt het in Frankrijk) en doet het in een eiken vat. Dan wordt het vanzelf geel en krijgt het een geur.
De meeste jenevers in Nederland worden precies zo gemaakt. Eerst zuiver spul, uit een fabriek in Belgie, dan knoeien en roeren.
Het kan ook anders. Tijdens een destilleerproces blijven geuren (en smaken?) van het product bewaard tot een bepaalde sterke. Dan maak je bijvoorbeeld calvados.
Je stopt met destilleren voordat je wodka hebt gemaakt, want eenmaal zover is alle geur en smaak van het basisproduct - bijvoorbeeld aardappelschillen - verdwenen.
Wat is uw jenever eigenlijk, Bols?