imageIn de wetenschap dat er nog wel eens geschamperd wordt over Dick's consumptie van Actimel - onze running gag - een aardig nieuwtje:

Onlangs is het boek Danone bouwt een internationaal merk verschenen waarin het succesverhaal achter Actimel wordt beschreven. Volgens auteur Julian Mellentin is Actimel onbetwist het grootste merk in probiotica.

Actimel is met recht een global brand. In 1994 lanceerde Danone het merk in Europa. Momenteel is Actimel verkrijgbaar in 20 landen in Europa, in Zuid-Amerika en in de VS, waar het wordt vermarkt onder het merk Danactive.

De Franse multinational was de eerste fabrikant die het product aanbood in 100 ml-flesjes, de zogenaamde shots. Daarmee creëerde de fabrikant in een klap een categorie die voorheen niet bestond.

Actimel top, LC1 flop
Zoals gezegd neemt Danone met Actimel een belangrijke positie in deze markt in. Het merk is per jaar goed voor een omzet op retailniveau van 1,4 miljard euro.

Mellentin beschrijft in het boek met name de marketing achter het product. Zaken als prijsstelling, verpakking, etikettering, reclame-uitingen et cetera komen aan de orde.

Uiteindelijk moet de lezer duidelijk worden waarom Actimel een succes is geworden en Nestle’s LC1 – een vergelijkbaar product – een flop.


bron: EVMI
Dit artikel afdrukken