Al eens geproefd van de Oké Ananascarpaccio van Antonie Kamerling en Isa Hoes? Of de Fruitsalade B. van Ali B? De Aardbeienmilkshake van Martin Gaus? Of de sinaasappelkip van Daryl van Wouw?
Vele Bekende Nederlanders zetten zich belangeloos in om reclame te maken voor Oké fruit.
De firma AgroFair, die dit merk op de markt brengt, is deels in handen van de boeren in ontwikkelingslanden die dit Fairtrade fruit telen. Bij de eerlijke handel zijn de boeren in Latijns Amerika en Afrika niet afhankelijk van de grillige wereldmarktprijs. Ze krijgen volgens de voorwaarden van Max Havelaar een gegarandeerde, kostendekkende prijs voor hun producten. Bovendien krijgen de boeren een premie per doos fruit die ze kunnen investeren in projecten op het gebied van sociale voorzieningen of milieu.
Ook een groot aantal bekende TV-koks doet mee aan de actie, o.a. Ramon Beuk, Joop Braakhekke, Lonny Gerungan, Erik van Loo, Cas Spijkers en Eric van Veluwen.
Dit artikel afdrukken
Vele Bekende Nederlanders zetten zich belangeloos in om reclame te maken voor Oké fruit.
De firma AgroFair, die dit merk op de markt brengt, is deels in handen van de boeren in ontwikkelingslanden die dit Fairtrade fruit telen. Bij de eerlijke handel zijn de boeren in Latijns Amerika en Afrika niet afhankelijk van de grillige wereldmarktprijs. Ze krijgen volgens de voorwaarden van Max Havelaar een gegarandeerde, kostendekkende prijs voor hun producten. Bovendien krijgen de boeren een premie per doos fruit die ze kunnen investeren in projecten op het gebied van sociale voorzieningen of milieu.
Ook een groot aantal bekende TV-koks doet mee aan de actie, o.a. Ramon Beuk, Joop Braakhekke, Lonny Gerungan, Erik van Loo, Cas Spijkers en Eric van Veluwen.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Nou Steven, dat wordt even studeren ;-) Kom erop terug.
Beste Dick,
Helemaal beneden twee links als antwoord op die aantijgingen van Christian Jacquiau. Omwille van die enkele zinnen die er boven staan.
Maar ook een verhaal recht uit de praktijk. De levensvraag zit al vervat in het verhaal. No names or facts were changed to protect etc...
Vorig jaar lanceerde koffiebrander MIKO in FairTradeGemeente Hasselt (volgens hen geheel toevallig, maar Limburg pakt dit FTG-verhaal massaal op en voor Miko is het nog hard opboksen tegen lokale brander MAES Koffie) MIKO Puro.
Een ideetje afkomstig uit hun denktank-sessie rond Duurzaam Ondernemen. (Zeg maar Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, want de winstcijfers van Coca Cola blijven duurzaam klimmen, ondanks hun wansmakelijk beleid in India: http://www.indianet.nl/in-cola.html
Maar da's alweer een ander verhaal... of toch weer niet?)
Enfin, die denktank-sessie: http://www.maxhavelaar.com/nl/nieuws.php/maxhavelaar/2006/5/22/0
Frans Michielsen, CEO van de Miko, was enkele jaren terug nog ondernemer van het jaar in Vlaanderen. Dus ik juich luid als dergelijk bedrijf zich om Fairtrade gaat bekommeren.
En het juichen wilde maar niet ophouden, want die teeveekok Jamie Oliver haalde bij een blinde smaakproef toch zeker niet net die Max Havelaar-koffie van Miko er tussen uit als zijn primus: http://www.maxhavelaar.com/nl/nieuws.php/maxhavelaar/2006/5/22/1
Het stadbestuur in Hasselt was dan ook blij dat Miko uitgerekend Hasselt uitkoos als de plek waar het zijn Max Havelaar-koffie nu ook naar de Belgische markt wilde lanceren.
Iedereen werd uitgenodigd op het spektakel dat doorging in de (... ex-)gevangenis van Hasselt. Iedereen, dus: scholen, verenigingen, politici, persoonlijkheden, bedrijven, horeca,... maar niet de Oxfam-Wereldwinkel.
Nu was dat laatste niet zo moeilijk te begrijpen. Miko had er niet beter op gevonden dan haar Fairtrade-koffie in de pers te lanceren door Oxfam-Wereldwinkels er eens flink door te sleuren, met een heleboel praatjes, die kritiekloos - ik durf zelfs stellen verlekkerd - door de gevestigde pers werden geslikt:
U vindt dat u oneerlijke concurrentie krijgt van Oxfam? "Ik zeg dat niet graag. Maar er is bij die ngo een totaal gebrek aan transparantie .
De Wereldwinkels reageerden met een persbericht: http://www.oww.be/pageview.aspx?pv_mid=4543 .
Nu ligt Hasselt ver weg van Gent en al steek ik nu plots tijd in schrijven op een weblog, wij houden hier meer van actie. En ergens kon ik wel in die argumenten van Miko-baas Van Tilborg komen. Maar anderzijds zie ik hem nooit ergens mee actie staan voeren of politici overtuigen van betere spelregels binnen de wereldhandel. Dat wilde ik hem wel eens vertellen. En vooral vragen hoe we dat dan allemaal beter zouden aanpakken. Of zijn denktank ook open stond voor onze VRIJWILLIGERS.
Dus ben ik met een cafébaas - als zijn garçon - mee binnengeglipt op die Miko Puro-presentatie. Daar werden leuke spelletjes gespeeld en ja - ik had het aan mijne frak - het lot doet een plastic wereldbol in mijn handen belanden en ik moet het podium op(een soort wenteltrap à la Jailhouse Rock). Begint mij die man - die Oxfam niet transparant noemde - me te vragen : "hoe belangrijk is Eerlijke Handel voor jou?" Wist die man veel. En kan je je zijn ogen voorstellen, toen ik antwoordde : "soms vraag ik me af, offer ik niet een te groot deel van mijn leven aan Fairtrade..." Ik won een prijs, ik weet niet meer wat. Een petje of zo. Maar op de receptie achteraf ben ik met die zaakvoerder, Frans Van Tilborg, gaan praten. En heb hem welkom geheten in FairTradeGemeente Hasselt en we hebben een pintje gedronken.
Om een verhaal kort te houden. Afgelopen weken organiseerde de Christelijke NGO Broederlijk Delen een succesrijke fondsenwerving: de Koffiestop. Die hield ook halt op een school in Hasselt, genaamd VTI. De directrice roemde die heerlijke Ethiopia-koffie van de Wereldwinkel (die werd aangeboden via de koffiestop). Ik heb verder niks met die Koffiestops te maken, maar vroeg langs mijn neus weg: "welke koffie drinkt u op school, mevrouw? Miko? Oh, maar die hebben ook Max Havelaar-koffie. Heeft u er al eens aan gedacht de vertegenwoordiger van Miko een offerte te vragen?" Twee weken later kom ik terug op die school om voor een groep te praten, drinkt VTI sinds enkele dagen Max Havelaar-koffie van Miko..."
Dat laatste zie ik als de kerntaak van NGO's als Oxfam-Wereldwinkels. Ik ben geen ondernemer. Maar kan wel goed praatjes maken. En Miko kan mij moeilijk verdenken (wat ik makkelijk zou kunnen in de praktijk) van marktverstoring. Integendeel, ik promoot hun koffie, ttz Fairtrade-koffie.
Of zoals die ikoon uit de Belgische koffiesector het verwoordde:
"Uiteraard gaat het om het zakencijfer en winst, maar niet zonder maatschappelijke voldoening. Fairtrade is koffie waar je minstens 126 dollarcent per pond voor betaalt. Alléén dat is fairtrade." Hugo Rombouts, Koffie Rombouts, 10 juni 2006 in Vacature. "Ik word verschrikkelijk boos van logo’s die doen alsof ze fairtrade zijn. Om nog te zwijgen van marketingtechnieken die niet oprecht zijn. Pas op er zijn een hoop labels die iets bijdragen, evenwel zonder fairtrade te zijn. Rombouts heeft die ook, maar daarvan zeg ik niet dat het fairtrade is. Sterker nog, het is unfair trade. De verhouding tussen noord en zuid klopt niet. Als iemand twee hotels neerzet in de Nieuwsstraat van Monopoly, weet je dat het spel op zijn einde loopt."
Dus laat dat ondernemen rond Fairtrade zeker gebeuren, maar blijf inderdaad ook steeds waakzaam naar het bedrijf of de NGO die zegt Maatschappelijk Verantwoord te Ondernemen.
Van dit soort antwoorden op meningen 7. Die wervers van Oxfam Novib die je ongevraagd aanspreken op straat zijn alleen maar irritant Die mensen kunnen juist levens veranderen! Door deze manier van fondsenwerving krijgen we veel geld binnen. Zonder de hulp van onze wervers zouden we niet zo snel hulp kunnen bieden bij spoedeisende rampen als de tsunami, Darfur, honger in Afrika en de aardbeving in Pakistan, of ander belangrijk werk kunnen verrichten. Agressieve werving staan we niet toe. De wervers worden goed geïnstrueerd door Oxfam Novib en werken onder begeleiding van een team captain. wordt ik behoorlijk pissed. Maar over de manier waarop Chiquita in Columbia (en nog andere plekken vandaag) rotzooide (zie vorige post) ook.
Ik moet afronden.
Deze twee links, samen in één verhaal, dat is waar we op Foodlog rond Fairtrade een verhaal zouden kunnen bouwen. (En ook rond Bio.)
- volkskrantblog
- www.swissinfo.org
(via http://www.google.be/search?hl=nl&q=Christian+Jacquiau+&btnG=Zoeken&meta=)
(ik hoop dat dit wat consistent overkomt)
Steven, schroom niet ze kritisch te bekijken én je bevindingen te laten horen. Dan krijgen we het tenminste helder.
Om je het graven makkelijk te maken: een tijdje geleden was ik heel kritisch vanuit een realistische blik op de marketing van spullen met een meerpijs. Dat is dus een heel andere lijn van denken dan het 'misbruik voor eigen gewin'-argument dat internationaal door Christian Jacuiau vorig jaar aan de orde is gesteld. In die lijn zitten ook de kritische noten van Klootwijk en de KvW. Een belangrijke uiteraard, want het gaat om feiten waarme het imago van FT valt of staat.
Ik open alvast het 2e debat wat daarna komt: is FT ontwikkelingshulp of zorgt het voor economische stevige proposities waardoor zuidelijke boeren werken aan hun eigen toekomst door steeds zelfstandiger te worden?
Als FT kwalitatief niet beter is - hetzelfde geldt voor bio - dan 'gewoon' onstaat er op langere termijn een probleem. Ik vind dat moreel niet zo prettig: als je verwachtingen schept, heb je ook de plicht er een sterke propositie van te maken die overeind blijft bij economische tegenwind.
Mensen die me live meemaken weten dat ik het regelmatig zo zeg: als de duurzame economie niet kan bestaan in de liberale is het een doodgeboren kind.
Hetzelfde argument geldt overigens voor 'bio'.
@ Joep
"Wat mij betreft helpt Foodlog Fairtrade een hele ruk vooruit, door hieraan aandacht te besteden."
Meer stond er niet in mijn reactie, Joep. Ik weet best wel hoe we Fairtrade in de rekken kregen. Het Vlaams en Nederlands ligt gelukkig dicht genoeg bij mekaar om elkaar goed te begrijpen, toch?
@ Dick
Ik ga je laatste posts nog eens goed doorlezen. Maar ik wou deze je niet onthouden, al ving je het al wel eerder ergens op. Chiquita (we hadden het hier over bananen) heeft nog effe werk aan de imago-winkel. Ze werden op het matje geroepen door de US Departement of Justice voor praktijken in Columbia: http://www.usdoj.gov/opa/pr/2007/March/07_nsd_161.html
Vandaar hun recente, verplichtte persmededeling: http://www.pressreleases.be/script_NL/newsdetail.asp?ID=37078
Maar kijk, we hadden het over communicatie vanuit de Fairtrade-wereld. Dit schreven de Vlaamse Wereldwinkels over 'Hoe de slavendrijver Chiquita een wereldverbeteraar werd': http://www.oww.be/pageview.aspx?pv_mid=732 .
In essentie was dat toen een verhaal van hoe de supermarkten en NGO's samen de strop rond de nek legden van de Better Banana-multi "die het hart en de glimlach van de consumenten over de hele wereld wil winnen", zoals ze schreven in hun eerder vernoemd persbericht. Moet ik onthouden, bekt beter dan
"Urocal staat voor een uitgebreid takenpakket:
* het verdedigt de rechten van boeren en landarbeiders.
* Zorgt voor vorming.
* Werkt aan programma’s op het vlak van onderwijs, gezondheidszorg en culturele waarden.
* Zoekt naar vermarktingsmogelijkheden.
De laatste jaren heeft men veel aandacht voor de globalisering van de economie."
UROCAL, zei u?: http://www.organicosbioecuador.net/banano.htm
Wees maar 'schierig', anders hebben we straks niks nieuws meer te melden;-)
Ik vind het heel boeiend om te zien hoe wordt gereageerd op dit soort kleine ballonnetjes af en toe. Anderen met opmerkingen/suggesties/gevoelens?