Het onderzoek van Intomart GfK stelt:

Driekwart van de Nederlanders geeft aan (waarschijnlijk) geen vegetarische vleesvervangers te gaan kopen of eten de komende 3 weken. Vijftig procent is zelfs stellig hierin en zegt zeker geen vleesvervanger te kopen. Daarnaast geeft 67 procent van de consumenten aan dat de smaak van vleesvervangers in vergelijking met vlees slechter is.

Daarnaast preciseert het onderzoek:

Er zijn echter wel aanzienlijk verschillen te zien. Zo zijn vleesvervangers meer geaccepteerd door jonge volwassenen (18-34), vrouwen en hoger opgeleiden. Het verschil in opleiding is met name erg groot. Zo zal 18 procent van de hoog opgeleiden zeer waarschijnlijk de komende 3 weken een vleesvervanger kopen tegenover 5 procent van de laagopgeleiden.Er zijn echter wel aanzienlijk verschillen te zien. Zo zijn vleesvervangers meer geaccepteerd door jonge volwassenen (18-34), vrouwen en hoger opgeleiden. Het verschil in opleiding is met name erg groot. Zo zal 18 procent van de hoog opgeleiden zeer waarschijnlijk de komende 3 weken een vleesvervanger kopen tegenover 5 procent van de laagopgeleiden.

Vanmiddag gaf Jos Hugense op vleesmagazine.nl aan in het onderzoek een toenemende acceptatie te zien van vleesvervangers:

Interessante journalistieke conclusie. Enkele jaren geleden was de markt voor vleesvervangers niet groter dan 1,5% van de totale vleesmarkt. Uit het onderzoek van Intromart Gfk blijkt dat nu 11% van de ondervraagden in de komende drie weken een vleesvervanger gaat kopen. In de jongere categorie van 18-34 jaar is dat zelfs ruim 20%. 50%, de helft van de bevolking, geeft aan dat ze twijfelt en vleesvervangers niet (meer) afwijst. 33% van de ondervraagden vindt dat vleesvervangers niet slechter smaken dan vlees. Vijf jaar geleden zou die vraag m.i. heel anders worden beantwoord. De conclusie dat Nederlanders weinig interesse hebben in vleesvervangers is, gezien de uitkomsten van het onderzoek, enigszins curieus. In de afgelopen jaren zijn grote vorderingen gemaakt in de verbetering van de kwaliteit van plantaardige producten en de verschijningsvorm ervan. Wij houden ons bij Meatless bijvoorbeeld al zeven jaar bezig met het mengen van plantaardig product in vleesproducten, visproducten en kaas met zoals bekend het nodige succes. De cijfers uit dit onderzoek onderstrepen nog eens dat de belangstelling voor dit soort producten sterk toeneemt.

Fotocredits: Peta, via guerillablog.com
Dit artikel afdrukken