Om het tij te keren, zoekt een aantal fabrikanten zijn toevlucht in het plaatsen van onterechte gezondheidsclaims op de verpakkingen. Zo introduceerde General Mills vorig jaar met Cheerios Protein, een variant van de populaire Cheerios die meer eiwitten zou bevatten dan de gewone versie en langer energie zou leveren. Nader onderzoek toonde aan dat de extra hoeveelheid eiwitten minimaal was, maar dat er wel 17 keer meer suiker in het product zat ten opzichte van de gewone Cheerios.

Havermoutpap
Nu consumenten kritischer worden op voeding, hebben fabrikanten van ontbijtgranen andere manieren nodig om mensen te overtuigen hun product te kopen. Een voor de hand liggende mogelijkheid zijn de ‘warme’ ontbijtgranen. Verkoopcijfers van producten als havermout om pap van te maken vertonen een stijgende lijn. Gezondheidsbewuste consumenten kiezen liever voor granen die veel vezels en eiwitten bevatten en vinden die de moeite waard om klaar te maken.

‘Koude’ ontbijtgranen kunnen volgens The Atlantic alleen weer aan populariteit winnen als ze de beloofde gezondheidsclaims waar kunnen maken.

Fotocredits: 'Multi Grain Hoops', Christian Cable
Dit artikel afdrukken