Nieuws
-
Nijmeegse onderzoekers onder leiding van professor Rutger Engels hebben een onderzoek gedaan naar de invloed van specifieke soorten achtergrondmuziek op de alcoholinname door jongvolwassenen. Het onderzoeksverslag is gepubliceerd in Substance Use and Misuse.
In een onderzoeksruimte die was ingericht als een normaal, klein café, werden groepen jongvolwassenen uitgenodigd. Tussen verschillende opdrachten die ze daar moesten uitvoeren, was er een pauze voorzien van 50 minuten, waarin ze alcoholische en niet-alcoholische drankjes mochten bestellen.
De verschillende groepen kregen verschillende achtergrondmuziek te horen: pop, hard rock, rap of klassieke muziek. De conclusie was verrassend:
Those groups who were exposed to classical music drank significantly more alcohol than those who were exposed to other music genres. This pattern is quite robust and does not depend on participants’ sex or age, drinking habits, own music preference, and relative importance of music in participant's lives.
Zal dit, na het rookverbod, een nieuwe cultuurschok in de kroegwereld teweeg brengen: Bach in plaats van Ali B?
Uitsnede uit het portret van Bach in 1748 door de Duitse schilder Elias Gottlieb Haussmann (1695-1774)
reageer
Je moet ingelogd zijn om te reageren.
reageer
Je moet ingelogd zijn om te reageren.
gerelateerde berichten
-
Voor de bierliefhebbers: het is vandaag de dag van het Duitse Bier. 23 april 1516 werd in Beieren het eerste Reinheitsgebot uitgevaardigd. Sindsdien...
-
Die vraag rijst naar aanleiding van een persbericht dat de fastfood gigant vanmorgen uitbracht. McDonald's blijkt in te spelen op het gevoel van...
-
Ik ben toch zo benieuwd hoe Heineken een vuurtje gaat stoken onder het schap van Albert Heijn en ervoor kan zorgen dat de Duvels niet mee gaan fikken....
-
Onderzoek toont aan dat het voor het binnenkrijgen van nutriënten niet uitmaakt of je nu echt 'vers' eet, of ingeblikt of ingevroren. Wel maakt het...
-
Da's nou het verschil tussen 'Ollanders en Vlamingen! Vlaamse parlementariërs kunnen voortaan tussen de debatten door genieten van een huisbier. Het...
-
Unilever gaat in samenwerking met een aantal vooraanstaande Britse universiteiten drie jaar lang onderzoek doen naar oude varianten van groenten en...
-
Gulpener is dus streekgebonden, maar is het daarmee ook een streekproduct in de zin van het debat dat we hier voeren over streek en streeknep? De...
-
Recent onderzoek naar biobrandstoffen zou laten zien dat tot wel dertig procent van de behoefte aan brandstof zou kunnen worden ingevuld door...
-
'Biertje wordt duurder', kopt BNR. Ja logisch, dat krijg je als de graanvoorraden slinken. De zorgen zitten ergens anders.














9 reacties
Ik vind deze reactie
Jij slaat kwink, Venner.
Ik vind deze reactie
komt het begrip bacchanaal hier van?
Ik vind deze reactie
Dat kan toch niet meer Veerman! Leonard Cohen! La me niet lachen! Behoort tot de ouwe lullengeneratie. Het laatste consert van hem in het Concertgebouw, 1976, heb ik nog bijgewoond. Wij, mijn lieve ega en ik, waren een fan van hem. Is nu helemaal over. Een mens verandert in al zijn opvattingen. Was je toen al geboren?
Ik moet toegeven alles van Bach wordt steeds mooier als je een fles rode wijn achter je kiezen hebt. Nog mooier met twee flessen wijn! Binnenkort weer op naar de Mattheus.
Ik vind deze reactie
Is het erg als ik zin heb in rode wijn met veel hout bij Leonard Cohen? Of vodka bij Simeon ten Holt? Bier bij Eminem en gekoelde lichte rode wijn bij Lady Gaga?
Ik vind deze reactie
Iemand vond mijn stukje elders. Misschien mijn fout? Sorry dan Dick.
Alsnog: Welke stukken van Bach? zijn oeuvre is breder dan dat van alle andere muziekgenres bij elkaar. Je kunt aan je water aanvoelen dat hier iets niet klopt. Is het onderzoek bij verschillende groepen op dezelfde dag gedaan, zelfde tijdstip? Dus dat wetenschappelijk aangetoond is maar de vraag. Wel grappig. Ik drink ook graag een wijntje bij een cantate.