Foodblogger en voedingsdeskundige Liesbeth Oerlemans windt zich op over een reclame van de sinaasappelsapmerk van Nederlands koninklijke zuivelaar FrieslandCampina.

Ze schrijft het volgende:

De tekst daarbij van Appelsientje was 'Twee stuks fruit: we weten dat het goed voor ons is, toch lukt 't ons niet elke dag. Maar wist je dat een glas Appelsientje Sinaasappel meetelt als je tweede portie fruit?' Dat is pertinent niet waar. De World Health Organisation adviseert de vrije suikers zoveel mogelijk te beperken. Onder de vrije suikers vallen ook de mono- en disachariden in sap, ook als ze niet zijn toegevoegd (zoals in Appelsientje).

Verder staat in de nieuwe richtlijnen goede voeding 2015 'drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken'. Dat weten ze heus we bij Appelsientje. Kan iemand me bij Appelsientje uitleggen waarom deze campagne wordt gevoerd? Het zou goed zijn als jullie hiervoor door de FNLI worden aangesproken en een flinke boete krijgen van de NVWA. Dit kan echt niet.

Voor de duidelijkheid, voor wie het minder volgt: fruitsap of je het nu zelf perst of niet is GEEN vervanger van fruit onder andere omdat het minder verzadigt.

Gaan de marketeers in de fout of doen ze het juist goed omdat de WHO en de Gezondheidsraad er een potje van maakten door geen rekening te houden met mensen die helemaal geen fruit eten? Goddank zijn er marketeers die dat wel doen, zeggen ze bij Appelsientje
Beter drink je het niet, maar als je het wel wil drinken doe er dan water bij. Bij Appelsientje halfzoet heeft de fabrikant zelf water toegevoegd en het daarom duurder gemaakt.


Appelsientje lijkt dus loeiend in de fout en het bedrog te schieten omdat zijn doortrapte marketeers 'vrije suikers' (= van de sinaasappelprut losgemaakte) als gezond en natuurlijk neerzetten. Maar ...

Flink opspelen
Koolhydraten- en suikerexpert professor Fred Brouns gaf eerder op Foodlog aan dat hij de regels van de WHO wetenschappelijk 'niet te verdedigen' vindt. Ook uitgeperst bevat een sinaasappel zoveel inhoudsstoffen dat zo'n drankje echt wat bijdraagt aan de gezondheid van mensen die geen sinaasappels of ander fruit eten.

Zou Appelsientje stiekem een beetje onnozel doen en op iemand als Oerlemans hebben zitten wachten om deze discussie eens flink op te kunnen spelen?

Zeg nou zelf: Appelsientje is veel gezonder dan Coca-Cola en al helemaal als je niet van sinaasappels, peren, citroenen, grapefruits en appels eten houdt.

Gaan de marketeers in de fout of doen ze het juist goed omdat de WHO en de Gezondheidsraad er een potje van maakten door geen rekening te houden met mensen die helemaal geen fruit eten? Goddank zijn er marketeers die dat wel doen, zeggen ze bij Appelsientje. Misschien wel slim onnozelig met een lange neus, vermoed ik. Want op grond van welke wettelijke bepaling of welk wetenschappelijk feit moet de politie van de NVWA deze reclame nou tegenhouden?

Fotocredits: Appelsientje, RFC
Dit artikel afdrukken