Internetretailer Amazon introduceert de komende tijd tientallen nieuwe Dash-buttons. Het gemak is dan ook onovertroffen. De button, een duimgroot apparaatje, leg je simpelweg in de buurt van het product. Raakt dat op, dan bestel je zonder te hoeven nadenken een nieuwe levering, die in no time op de stoep staat.

Gebruik valt tegen
Maar er zijn wat knelpunten, schrijft The Wall Street Journal. Minder dan de helft van de mensen die een Dash button gekocht hebben (voor $5, verrekend met de eerste aankoop via de button), heeft de knop ooit gebruikt. Van de mensen die wel regelmatig bestellen, is de frequentie ongeveer eens per 2 maanden.

Niet alle producten blijken zich te lenen voor een Dash-button. Wasmiddelen, waarvan niet te voorspellen is wanneer ze op zijn, doen het goed. De luier-buttons blijven ver achter. Luiergebruik kent een vast, voorspelbaar tempo dat beter past bij een reguliere abonnementservice. Een ander probleem is dat de Dash-buttons geen prijsinformatie geven; dat betekent dat klanten niet weten wat ze gaan betalen voor hun product als ze op de knop drukken. "Als ik iedere keer de prijs moet checken, bespaart het me uiteindelijk geen tijd", verzucht een klant. Van haar 3 Dash-buttons liggen er inmiddels 2 in de rommella.

Fabrikanten liften mee
De bestelknoppen zijn wel populair bij merkfabrikanten, die zeker willen stellen dat hun merk 'vooraan in de schappen' staat bij Amazon en graag meeliften op de vele bezorgexperimenten van de internetretailer. Ze zien de apparaatjes vooral als een marketing-tool, niet zozeer als een verkoopkanaal. Mochten de Dash-buttons ineens 'hot' worden, dan zitten zij in ieder geval op de eerste rang.
Dit artikel afdrukken