Of we ook zo moe werden van duurzaam ,vroeg de presentator van Rondom 10 gisterenavond.

Je bent tegenwoordig een slecht mens als je kritiekloos consumeert. En het bedrijfsleven speelt daar handig op in met ‘groene’ producten. Van klimaatneutrale tapijttegels tot milieuvriendelijke auto’s. En van het klimaatbos in de Noordoostpolder tot campings waar je ‘je zorgen over de CO2-uitstoot thuis kunt laten’. Overal kun je, sterker nog, moet je je milieuvriendelijke bedoelingen laten zien. Maar een groeiende groep Nederlanders begint ‘klimaatmoe’ te worden. Kunnen wij met spaarlampen en klimaatvrije tapijttegels nu werkelijk de opwarming van de aarde tegengaan? En zijn al die groene beloftes van bedrijven niet gewoon slimme marketingtrucs om het imago op te poetsen? Aldus de inkeiler.

Goed om dit aan de kaak te stellen? Of een storm in een bakje algenwater? In ieder geval zijn kaf en koren nog lang niet van elkaar gescheiden.


image

In je vijver of zwembad zou je ze niet graag hebben, die groene erwtensoep van algen. Maar in een schitterende glazen designbak misstaan deze algen niet. En ze zuiveren de lucht van de gasten. Zodra het CO2-gehalte in het imaginaire Franse restaurant Flood te hoog wordt, krijgen de algen (Spirulina Platensis) honger en beginnen zuurstof te produceren. De groene derrie zit in een handgeblazen designbak die honderd liter kan bevatten. Het design is van Matthieu Lehanneur, die veel meer prachtigs heeft gemaakt. Zijn werk staat in het Museum of Modern Art (MoMa) in New York en maakt ook onderdeel uit van de permanente collectie van het Museum of Modern Art in San Francisco.

bron: People+

Dit artikel afdrukken