imageHet is natuurlijk maar hoe je je zelf ziet en welke rol je krijgt door de concurrentie in een markt, maar ik moest toch wel glimlachen toen ik dit bericht las: AH wil meer naar het midden van de markt!

De supermarktoorlog heeft én het aanbod uitgehold én alle aanbieders op één hele grote hoop gegooid. Misschien was er vroeger een groot verschil tussen de Basismarkt of de Jumbo versus AH als 'kwaliteitswinkel' met het betere aanbod. Zoiets dus als het verschil tussen de rammelende Lada van vroeger (je-weet-wel dat kopie Fiatje 124 uit de jaren '70 van de vorige eeuw) en, pakweg, een Audi 80 uit de jaren '80. De opvolgers van beide auto's hebben nu heel andere positioneringen (toevallig worden ze zelfs op een identieke bodemplaat gemaakt), maar in supermarktland .... zijn alleen nog eenvoudige Daihatsu's, Logan's en Kia's te koop.

AH doet alsof het de Mercedes of BMW is die afdaalt tot Volkswagen-niveau. In werkelijkheid ligt het aanbod al jaren onder dat van de eenvoudigste Fox van Volkswagen.
Positioneringsexperts zouden er trouwens iets heel duidelijks uit af kunnen leiden: als de positioneringsafstand tussen concurrenten zo gering is én aan de lage prijskant van een markt zit ten opzichte van de andere markten in datzelfde land (auto's, woninginrichting, kleding, audio/hifi), dan is duidelijk waar de prioriteit van de consument ligt ....

Met alle respect: dit is gebakken marketingcommunicatie-lucht en dat weten de positioneringsmatrix-tekenaars bij AH heel goed.

Anders gezegd: AH hoopt dat de consument nog rondloopt met de merkperceptie van minstens 10 jaar geleden. Lijkt me een gevaarlijke communicatie-strategie: we zijn toch niet van gisteren?
Dit artikel afdrukken