De online-winkel is in stilte van start gegaan, meldt het FD vandaag. De officiële aankondiging staat voor later deze week op stapel.

Heft in eigen handen
Met de winkel neemt Ahold het heft in eigen handen. Een groot aantal AH-producten bleek al te koop in China. Nederlandse Chinezen kopen producten van de supermarkt in en bieden die in China op internetsite Taobao.com aan. Ze vragen daar fikse meerprijzen voor. Deze zogeheten 'daigou', parallelimport, is westerse winkels en producenten een groeiende doorn in het oog. Ze lopen het risico op merkafbreuk en missen de hogere marges die de tussenhandelaren weten te realiseren.
Een Elvive-shampoo van €3,79 gaat in China voor omgerekend een tientje over de virtuele toonbank en ministroopwafels gaan er niet voor €2,39 weg maar voor €6,80
Tot voor kort monitorde Ahold deze activiteiten. Nu is blijkbaar de tijd gekomen om toch in te grijpen: "Dit initiatief past in de ondernemersgeest binnen ons bedrijf, en in de voortrekkersrol die we hebben met onze online activiteiten", zegt een woordvoerder.

Forse prijsopslagen
In de nu geopende AH-shop op het Alibabaplatform Tmall, is vooralsnog een honderdtal producten te krijgen. De meeste zijn van het eigen huismerk maar ook A-merken als Gillette, Nivea en L'Oréal zijn verkrijgbaar. In vergelijking met de Nederlandse prijzen moeten Chinezen meer overhebben voor het AH en Etos-aanbod. Het FD schrijft: "Een Elvive-shampoo van €3,79 gaat in China voor omgerekend een tientje over de virtuele toonbank en ministroopwafels gaan er niet voor €2,39 weg maar voor €6,80."

Wel babymelkpoeder, geen Nutrilon
Nederlands populairste exportproduct naar China, babymelkpoeder, is ook verkrijgbaar. Alleen niet van het meest begeerde merk, Nutrilon. "Wij moeten hier zorgvuldig naar kijken. Voor ons allebei, AH en Nutricia, ligt de prioriteit bij voldoende beschikbaarheid voor ouders in Nederland", stelt Ahold.

Fotocredits: screenshot, ah.tmall.hk
Dit artikel afdrukken