Net als AirBnB en Uber brengt AirDnD vragers en aanbieders bij elkaar. Het is een nieuwe toepassing van het tweezijdige platformconcept waarop vragers en aanbieders van een dienst elkaar kunnen vinden en iets kunnen delen.

Mensen die van koken houden en het leuk vinden hun vaardigheden met anderen te delen, kunnen voortaan niet alleen vrienden maar ook betalende gasten aan tafel vragen. Andersom kunnen mensen die het leuk vinden bij anderen thuis te gaan eten, zulke kookliefhebbers voortaan vinden via AirDnD.

Het is niet de bedoeling dat een huiskamerrestaurant vijf dagen in de week open gaat. Als de hobbykok vaker zijn huiskamerrestaurant wil openen is dat zijn eigen verantwoordelijkheid
Naar aanleiding van het nieuws over de introductie van het nieuwe concept, brandde in de horecabladen een discussie los. AirDnD zou, net als AirBnB voor hotels, bestaande horeca oneerlijk beconcurreren vanwege de veel lagere lasten van hobbyuitbaters.
Vandaag zegt Rob Lagendijk in De Ondernemer dat zulks niet het geval is.

Lagendijk: "Je moet AirDnD zien als een kookclub of als een vriendengroep die samen eet. Zij vormen ook geen bedreiging voor de horeca. Het is namelijk niet de bedoeling dat een huiskamerrestaurant vijf dagen in de week open gaat. Wij faciliteren maximaal vier dagen in de maand gasten. Als de hobbykok vaker zijn huiskamerrestaurant wil openen is dat zijn eigen verantwoordelijkheid."

10% bemiddelingsfee en boekingsgarantie
AirDnD vraagt een bemiddelingsfee van 10% voor het bij elkaar brengen van kookliefhebbers en eters. Voor dat bedrag garandeert het dat de reserveringen die eters doen altijd betaald worden.
Het idee voor AirDnD kwam in maart van dit jaar voor het eerst ter sprake op reddit.com.

Fotocredits: AirDnD
Dit artikel afdrukken