Dit moet er even uit!

Heb je alles al gehad met 's lands grootste kruidenier, er kán gewoon geen prijsverlaging meer uitgeknepen worden, krijg je ineens een filosofisch dilemma naar je hoofd geslingerd via de Sterreclame!
Tenminste, voor wie wakker voor de buis zit. Ik schoot uit mijn reclameblok-slaapje toen AH's koudegrond filosofie over me heen werd gegooid. Een van de grote geschenken aan dat deel van de mensheid dat gelooft in de vrije wilsuiting en vrijheid van keuze, zal met opgeruimd hart een supermarkt binnengaan.
Heerlijk, al die spullen, al die merken, al die spullen van al die merken. De ene week Hola jam, de andere week Fruitrijkjam, en de was laat zich ook al in een scala van sopjes wassen. Dat is vrijheid van keuze en daar houden wij van, tenzij wij geloven dat alles wat wij doen en laten voorbestemd is en beladen met zonden.

Voor Albert Heijn's marketing afdeling is dat niet genoeg. Die vindt ons veel te vrolijk door het assortiment grabbelen. Nu heeft de firma een stokpaardje waarmee ze neuslengten voorliggen op andere supermarkten, namelijk de gezondheidstechnisch verantwoorde producten. Je ziet het voor je. 'Zeg Piet, daar moeten wij iets mee' zegt Klaas op een ochtend, daar in een van die AH kantoren. 'Prijsverlaging gaat echt niet meer, we verliezen teveel merkproducten'. 'Laat ze die gezondheidsproducten er eens in rammen, misschien lukt het, ook al zijn ze duur' oppert Piet. 'Hee, prima idee, ouwe reus, we zullen de tekstjongens erop zetten' zegt Klaas blij en hij spurt naar de tekstjongens. Die moeten tegen vijven een pakkende nieuwe campagne bedacht hebben voor de verantwoorde producten.

Bij de tekstjongens zit een toptalent in reclame. 'Weet je wat, we zeggen dat de mensen die bioproducten moeten kiezen. We ontwerpen een pakkend stickertje voor elk product en dan een pakkende tv reclame waarbij het pak yeah!roept als de klant het aanraakt. Dan kan hij niets anders meer, want iedereen kijkt naar hem.'De tekstjongens zijn sprakeloos. Wat een idee! En zo geschiedde.
Tussen dit historische moment waarin het slimme reclame-talent even vergeten was dat 'moeten' en 'kiezen' in één adem genoemd een dialectische draak zijn (want weet-je-wel, het ene begrip sluit het andere uit) en het moment waarop ik deze draak op mijn buis gepresenteerd krijg, zal wel een tijdje zijn verlopen. In die hele schakel tussen toe en nu is er niemand geweest die de stupiditeit van de reclametekst op de stickers 'Verantwoorde KEUZE' gezien heeft. Of de grove fout in de leer van de basisbegrippen van onze menselijke samenleving. Als de kruidenier zegt wat mijn keuze moet zijn, dan koop ik niet wat anders, nee, dan loop ik de winkel uit. Want bij zulke filosofen van de koude grond is het slecht boodschappen doen.

Wie wel verantwoorde producten van AH koopt, laat zich manipuleren tussen 'moeten' en 'kiezen'. Hij is ook nog de klos, want die producten zijn duurder en niet altijd beter dan de rest van de producten in de winkel.

Dit artikel afdrukken