We hadden nog altijd een klacht uitstaan bij de Reclame Code Commissie. Inzake AH en de niet-Australische Australian Home Made.
Onderstaande brief bereikte me gisteren, omdat hij in Utrecht in de bus belandde maar ik daar nu niet ben. Ik had tot vorige week de tijd om er een weerwoord op te formuleren. Heb er geen gebruik van kunnen maken. Maar we hebben nog altijd dit medium tot onze beschikking.
Er is er slechts één weerwoord mogelijk: heeft AH BV het onderzocht dan? En kwam daaruit naar voren wat AH hieronder stelt?
Op 7 augustus doet de Reclame Code Commissie uitspraak.
Ik ben benieuwd of die met onwetenschappelijke verklaringen genoegen neemt. Als de RCC ermee instemt kunnen we voortaan voor dit soort reclame-uitingen onderzoek eisen: wat begrijpt de consument nu echt? Lijkt me uiterst boeiend.
Hieronder nogmaals de advertentie:
Dit artikel afdrukken
Onderstaande brief bereikte me gisteren, omdat hij in Utrecht in de bus belandde maar ik daar nu niet ben. Ik had tot vorige week de tijd om er een weerwoord op te formuleren. Heb er geen gebruik van kunnen maken. Maar we hebben nog altijd dit medium tot onze beschikking.
Er is er slechts één weerwoord mogelijk: heeft AH BV het onderzocht dan? En kwam daaruit naar voren wat AH hieronder stelt?
Op 7 augustus doet de Reclame Code Commissie uitspraak.
Ik ben benieuwd of die met onwetenschappelijke verklaringen genoegen neemt. Als de RCC ermee instemt kunnen we voortaan voor dit soort reclame-uitingen onderzoek eisen: wat begrijpt de consument nu echt? Lijkt me uiterst boeiend.
Hieronder nogmaals de advertentie:
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Voor degenen die zich afvragen waar de uitspraak toch blijft: die wordt 4 tot 6 weken na de uitspraak op 7/8 medegedeeld. Ergens medio september/ begin oktober dus.
inmiddels ook door de collega's opgepikt!
"Wat je van ver haalt is lekker". En bonbons zijn ook lekker. En dat helemaal van ondersteboven. Daarom dacht AH dat zij die uiting: (onze)"Australische" handig kon toepassen. Maar het is wel degelijk een door AH bedachte verwijzing naar de herkomst. Die jurist van AH zit duidelijk tegen het eind van zijn Latijn. Ga in de koopgoot maar aan argeloze bezoekers vragen waar de Australian Home Made vandaan komt en neem er 10 op video.
Bonbons bij de supermarkt koop ik niet en ik was dus niet bekend met deze actie. Als argeloze lezer en niet gemiddelde klant met een meer dan gemiddelde taalbeheersing lees ik hier dat 'down under' ze bonbons maken waar wij van ondersteboven moeten zijn. Dat is de taalassociatie die ze nastreven. Dan dienen die bonbons ook daadwerkelijk down under geproduceerd te worden. Bonbons met enorme foodmilesstatus. Die ze dus niet hebben. Stel: ik wil ontzettend spannende van ver weg bonbons aan iemand schenken, en het is een doosje nep van om de hoek met een dure naam. Voel ik me toch gepakt.
Juist door een merknaam te vertalen geef je aan dat de betekenis letterlijk genomen moet worden. Was het overdrachtelijk bedoeld, dan hadden er aanhalingstekens omheen moeten staan. Dat de gemiddelde klant wel weet dat de bonbons niet uit Australië komen, is een twijfelachtige aanname. Uit onderzoeken blijkt zonder uitzondering een laag kennisniveau bij de gemiddelde consument aanwezig te zijn. Het plaatsen van de advertentie bewijst trouwens dat AH de kennis van de bonbons bij de AH-bezoekers zeer laag acht, anders plaats je geen advertentie.
Overigens kan de RCC de heer Veerman hier gemakkelijk gelijk geven, want de advertentie wordt waarschijnlijk toch niet herplaatst.