Eind vorig jaar kwam Albert Heijns spaaractie voor kristallen glazen negatief in het nieuws.

Een klant dacht te sparen voor echt kristallen glazen omdat ze Harry Piekema daarop Beethoven hoorde spelen in een TV-commercial.
Ze voelde zich zo bedrogen dat ze een klacht indiende bij de Reclame Code Commissie (RCC). Die maakte gistermiddag zijn oordeel openbaar.



Misleid door AH
Naar nu blijkt, spaarde zij voor een glassoort die als ‘sonoorglas’ betiteld moet worden. Omdat consumenten die term niets zegt, gebruikte AH echter de term ‘kristalglas’. Het bedrijf vermeed de woorden 'kristallen glazen'.
De Reclame Code Commissie vindt dat niettemin toch misleidend. De consument kan namelijk denken dat AH de klant de mogelijkheid bood te sparen voor echt kristal met een hoog loodgehalte. De RCC raadt de super aan dat niet meer te doen omdat klanten daardoor een transactie aangaan die zij, als zij beter hadden geweten, niet waren aangegaan. De campagne was in strijd met de Reclamecode.

Gebruiksvriendelijk
Er staan geen sancties op de uitspraak. De klagende consument moet zich tevreden stellen met haar gelijk. De super moet zich schamen en daarmee is de kous af.

Overigens moet worden aangetekend dat het sonoorglas gebruiksvriendelijker is dan de hoogste kwaliteit loodglas dat snel lelijk wordt in de vaatwasser.

Het oordeel van de RCC is hier na te lezen.

Fotocredits: still, AH
Dit artikel afdrukken