Achtergrond
-
In de VS bestaat een even sterke zuivellobby (de zg. ADA) als in Nederland. Deze lobby’s staan onder sterke druk omdat zuivel niet gezond blijkt. Het zorgt voor hartkwalen, verschillende typen allergie en allerhande soorten kanker. Toch levert nieuw onderzoek weer een lichtpuntje op: vrouwen die zuivel eten, verbruiken meer vet en caloriën na de maaltijd.
Om dat te bereiken neem je dagelijks 3 tot 4 zuivelconsumpties. Een en ander is naar voren gekomen uit klinische tests die zijn uitgevoerd aan de Amerikaanse Perdue University. De resultaten zijn te vinden in het jongste nummer van de American Journal of Clinical Nutrition. Dorothy Teegarden, die de leiding had over het onderzoek, geeft aan dat de onderzoekers op basis van een ruwe extrapolatie schatten dat iemand die veel zuivel eet, over een periode van een jaar mogelijk tien pond vet verliest.
Het onderzoek had tot doel na te gaan welke mechanismen in het lichaam zuivel en calcium de samenstelling van het lichaam doen veranderen. Het afslankeffect is letterlijk een ‘ bijprodukt’ .
reageer
Je moet ingelogd zijn om te reageren.
Nog geen account, meld je dan nu aan!
Om te kunnen reageren op Achtergrond artikelen willen we je een beetje beter kennen.Je reputatie bouw je op in de rubriek Nieuws. Als je daar drie sterren hebt behaald, kun je ook in dit onderdeel reacties achterlaten.
Hoe je sterren opbouwt en waarom we dat zo doen lees je hier.
gerelateerde berichten
-
foto: hardworkinghippy Foodnavigator laat zien dat omega-3's het helemaal gaan maken. De stof staat bij consumenten in het hart van de...
-
Beverage Partners Worldwide, een joint-venture van Coca-Cola en Nestlé, komt in januari volgend jaar in de VS met een nieuw drankje op de markt...
-
Watermeloensap is een interessant voedingsmiddel. Het is rijk aan bouwstoffen voor het essentiële aminozuur arginine. Arginine is...
-
Heerlijk die verdeeldheid in de markt. Er gloren commerciële kansen. Iedereen heeft zijn eigen unieke opplossing om Harry consument aan het...
-
In het kader van de discussie over de al dan niet tekorten aan vitamines waarvoor moderne groententeelt zou zorgen: Pillen met antioxidanten doen...
-
Onderzoekers van de Australische Deakin University hebben een verband ontdekt tussen depressiviteit bij vrouwen en het eten van te weinig rood vlees....
-
Beter eten is in, of liever: de analyse-van-hoe-het-is-maar-niet-moet is in. Vanuit de landen waar het slechtst wordt gegeten - de US en the UK -...
-
Naar aanleiding van mijn posting gisteren over de relatie tussen voeding en gedragsstoornissen, ontving ik van Melchior Meijer, de kritische...
-
In 2010 moeten mensen minder zout eten en moet de voedingsindustrie minder zout toevoegen aan levensmiddelen, zegt minister Klink van...





