Amazon, nooit verlegen om nieuwe manieren uit te proberen om zijn pakketjes bij de klant te krijgen, heeft weer iets nieuws bedacht, meldt Le Figaro. Klanten die kunnen hun bestelling in de kofferbak van hun auto geleverd krijgen. Op dit moment loopt een pilot in München. Daar werkt Amazon samen met autofabrikant Audi en besteldienst DHL. Dat de proef in Europa plaatsvindt, is best bijzonder. Amazon probeert zijn nieuwe diensten over het algemeen juist in de grote Amerikaanse steden uit.

Eenmalige autorisatie voor met GPS gelokaliseerde auto
Het idee is als volgt: klanten (met een Amazon Prime membership) geven de locatie van hun auto door middels GPS. De DHL-besteller krijgt een autorisatie door waarmee hij de kofferbak kan openen. Die komt op hetzelfde apparaat als hij gebruikt om pakjes te scannen en klanten te laten tekenen. De autorisatie is eenmalig, gedurende een korte tijd, geldig. Klanten kunnen ook post en pakjes in hun kofferbak achterlaten om ze te laten ophalen. DHL zorgt dan voor de verzending.

Op dit moment kunnen alleen in München woonachtige Amazon Prime klanten met een Audi van de service gebruik maken. Als het lukt, wil Amazon de service overal gaan aanbieden.

'De auto als service-device'
Audi ziet het experiment als een mogelijke manier om de auto ook in de toekomst een rol te laten blijven spelen in het dagelijks leven. Jonge mensen blijken minder vaak hun rijbewijs te halen of een auto te kopen dan de oudere generaties. "Wij transformeren de auto tot een service-device en integreren hem op die manier nog verder in het dagelijks leven van onze klanten", zei Luca de Meo, hoofd verkopen bij Audi, in een verklaring bij de pilot. Met een auto als mobiel Pick-Up Point voor je internetaankopen, zit je gebeiteld, moet Audi denken.

Amazon doet ook in verse boodschappen. Nog een innovatie is alvast voorspelbaar: de kofferbak met airco om de melk en spruitjes koel te houden. Daar gaat straks ook Hello Fresh gebruik van maken.

Fotocredits: Amazon.de
Dit artikel afdrukken