Voedselfraude is big business. Toenemende internationale handel opent mogelijkheden voor fraudeurs. Onlangs nam Europol nog 2.500 ton aan vervalste voedsel en drank in beslag. Fraude met de identiteit van voedingsmiddelen schaadt aan eerlijke bedrijven. Vervalste levensmiddelen kunnen bovendien een voedselveiligheidsrisico met zich meebrengen. Als de verkopers ervan hun identiteit verborgen houden, hoeven ze zich immers geen zorgen te maken over hun reputatie en zullen ze minder zorgvuldig zijn.

Barcode op basis van DNA
Voor het opsporen van vervalsingen wordt steeds vaker DNA ingezet. De Finse autoriteit voor voedselveiligheid Evira introduceert een DNA barcode systeem. Het legt de oorsprong van een levensmiddel vast, meldt FoodNavigator. Evira maakt deel uit van het Food Fraud Network, een samenwerkingsnetwerk van de Europese Commissie en de EU-lidstaten over het omgaan met voedselfraude.

Kan ook worden bijgemengd
Het is een effectief en simpel middel. Een synthetische DNA “streepjescode” wordt op een voedingsmiddel gespoten. De code bestaat uit een plantaardige DNA-sequentie die is ingekapseld in een geurloos, kleurloos en smaakloos materiaal. De streepjescode kan in geval van vermoedelijke fraude door een laboratorium worden ‘afgelezen’ door het ingekapselde materiaal te analyseren. Zo valt de herkomst van het product vast te stellen.

Het barcodesysteem kan ook worden bijgemengd in bijvoorbeeld olijfolie, zodat kostbare herkomsttesten overbodig worden. Dat kan in elk stadium van het productieproces gebeuren, reeds op de boerderij, in het verwerkings- of verpakkingsbedrijf of pas de winkel. Er is maar een klein beetje materiaal voor nodig.

De Amerikaanse FDA keurde recent een DNA-spray goed. Het bedrijf DNA Trek ontwikkelde een spray waarmee het DNA van bacteriën op een product wordt aangebracht. De FDA heeft het systeem als additief voor levensmiddelen al goedgekeurd en dus is het - volgens CEO Anthony Zografos - veilig voor menselijke consumptie. Voor de Europese markt is de DNA-spray nog niet goedgekeurd. In de VS komt het in 2015 al commercieel beschikbaar.

Wéér een additief
David Turnen, analist bij Mintel, waarschuwt dat consumenten mogelijk negatief reageren op het product. Het is wéér een toevoeging van een additief. “Wetenschap is al teveel bij voeding betrokken en men is bang voor ’Frankenstein voedsel’”. Aan de andere kant wil tweederde van de Europese consumenten zeker weten waar zijn eten vandaan komt. Annikki Welling, senior onderzoeker bij Evira, is van mening dat consumenten zich geen zorgen hoeven te maken. “Het gaat om de authenticiteit van voedsel, de consument zal geen verschil proeven. Vergelijkbare soorten bacteriën zijn van nature aanwezig in kaas. Daarnaast is DNA een inert molecuul – het reageert niet of nauwelijks”, aldus Welling.

Fotocredits: ‘Lego DNA’ Michael Knowles
Dit artikel afdrukken