In de aanloop naar Foodlogs Grote Duurzaam Vleesdebat op 3 juni, geeft de Autoriteit Consument en Markt (ACM) een statement af. De ACM werd bekritiseerd omdat zij onterecht de Kip van Morgen zou hebben afgeschoten.
Vandaag ontvingen wij de volgende inbreng van de ACM voor het vleesdebat op 3 juni:
ACM heeft in 2013 Duurzaamheid op haar strategische agenda geplaatst. Zij heeft zich vanuit het thema duurzaamheid & mededinging ten doel gesteld om duidelijkheid te verschaffen aan marktpartijen over hoe ACM duurzaamheidsinitiatieven toetst aan de mededingingswet. Hiermee werd vooral beoogd om duurzaamheidsinitiatieven niet onnodig te laten sneuvelen, omdat men ongegrond bang was om samen te werken.
Hiertoe heeft ACM onder andere een visiedocument over mededinging en duurzaamheid gepubliceerd, gelijktijdig met de publicatie van een beleidsregel van EZ over mededinging en duurzaamheid. Economische Zaken (EZ) en ACM hebben bij de totstandkoming van deze documenten nauw samengewerkt. Er is getracht om te laten zien welke ruimte de mededingingswet biedt voor duurzaamheidsinitiatieven. De grenzen worden bepaald door het Europese mededingingsrechtelijke kader (wet en jurisprudentie) en de visie van de Europese Commissie op mededinging en duurzaamheid.
Na de publicatie van deze twee visiedocumenten is besloten met een aantal casussen concreet te laten zien hoe een toets aan de mededingingswet door ondernemingen zelf uitgevoerd kan worden. De Kip van Morgen is naast de sluiting van oude kolencentrales in het Energieakkoord één van de casussen waarmee ACM duidelijk wilde maken hoe een mededingingsrechtelijke toets op een duurzaamheidsinitiatief uitgevoerd kan worden.
De toets die wij hebben uitgevoerd op het initiatief “Kip van Morgen” was casus specifiek. Gekeken is naar de levensomstandigheden van deze kip en de waardering daarvoor van consumenten. De uitkomst van deze toets zegt op zich niets over strijdigheid van andere initiatieven op het gebied van verduurzaming van vlees. Uit deze casus kan dan ook niet de conclusie getrokken worden dat de Mededingingswet per definitie in de weg staat aan verdere verduurzaming van Nederlands vlees.
Voor ACM was de uitdaging om een casus als “Kip van Morgen” in het economische kader van de Mededingingswet te toetsen. Hoe waardeer je het welzijn van een kip tegenover de kosten die hiermee gemoeid zijn? ACM heeft dit gedaan door een Willingness to Pay onderzoek, waarin consumenten werd gevraagd wat ze over zouden hebben voor verschillende leefomstandigheden van kippen. ACM snapt dat deze methode, zeker vanuit een ethisch oogpunt, kritiek oproept en staat open voor andere mogelijke methoden. In dit kader spreekt ACM ook met allerlei partijen en wetenschappers om te kijken of op dit vlak mogelijkheden bestaan.
Indien de Mededingingswet in de weg staat van specifieke duurzaamheidsinitiatieven, die vanuit maatschappelijk oogpunt wel wenselijk zijn, is het aan de politiek om middels wet- en regelgeving het duurzaamheidsbelang boven het belang van mededinging te waarderen. Deze keuze heeft de ACM zelf niet. Zij kan slechts haar wettelijke taak vervullen door van initiatieven te onderzoeken of zij de concurrentie beperken en als dat zo is te kijken of er mededingingstechnisch gezien toch meer voordelen voor de consument uit voortkomen dan nadelen.
Fotocredits: AH's Kip van Morgen, Foodlog Media
Dit artikel afdrukken
ACM heeft in 2013 Duurzaamheid op haar strategische agenda geplaatst. Zij heeft zich vanuit het thema duurzaamheid & mededinging ten doel gesteld om duidelijkheid te verschaffen aan marktpartijen over hoe ACM duurzaamheidsinitiatieven toetst aan de mededingingswet. Hiermee werd vooral beoogd om duurzaamheidsinitiatieven niet onnodig te laten sneuvelen, omdat men ongegrond bang was om samen te werken.
Hiertoe heeft ACM onder andere een visiedocument over mededinging en duurzaamheid gepubliceerd, gelijktijdig met de publicatie van een beleidsregel van EZ over mededinging en duurzaamheid. Economische Zaken (EZ) en ACM hebben bij de totstandkoming van deze documenten nauw samengewerkt. Er is getracht om te laten zien welke ruimte de mededingingswet biedt voor duurzaamheidsinitiatieven. De grenzen worden bepaald door het Europese mededingingsrechtelijke kader (wet en jurisprudentie) en de visie van de Europese Commissie op mededinging en duurzaamheid.
Na de publicatie van deze twee visiedocumenten is besloten met een aantal casussen concreet te laten zien hoe een toets aan de mededingingswet door ondernemingen zelf uitgevoerd kan worden. De Kip van Morgen is naast de sluiting van oude kolencentrales in het Energieakkoord één van de casussen waarmee ACM duidelijk wilde maken hoe een mededingingsrechtelijke toets op een duurzaamheidsinitiatief uitgevoerd kan worden.
De toets die wij hebben uitgevoerd op het initiatief “Kip van Morgen” was casus specifiek. Gekeken is naar de levensomstandigheden van deze kip en de waardering daarvoor van consumenten. De uitkomst van deze toets zegt op zich niets over strijdigheid van andere initiatieven op het gebied van verduurzaming van vlees. Uit deze casus kan dan ook niet de conclusie getrokken worden dat de Mededingingswet per definitie in de weg staat aan verdere verduurzaming van Nederlands vlees.
Indien de mededingingswetgeving in de weg staat van specifieke duurzaamheidsinitiatieven, die vanuit maatschappelijk oogpunt wel wenselijk zijn, is het aan de politiek om middels wet- en regelgeving het duurzaamheidsbelang boven het belang van mededinging te waarderenVan belang is dat ondernemingen nadenken over wat zij ook individueel kunnen doen en als dit niet mogelijk is om dan goed te onderbouwen waarom dat niet kan. Welke en hoe groot zouden de negatieve effecten van individueel handelen voor hun eigen business case zijn?
Voor ACM was de uitdaging om een casus als “Kip van Morgen” in het economische kader van de Mededingingswet te toetsen. Hoe waardeer je het welzijn van een kip tegenover de kosten die hiermee gemoeid zijn? ACM heeft dit gedaan door een Willingness to Pay onderzoek, waarin consumenten werd gevraagd wat ze over zouden hebben voor verschillende leefomstandigheden van kippen. ACM snapt dat deze methode, zeker vanuit een ethisch oogpunt, kritiek oproept en staat open voor andere mogelijke methoden. In dit kader spreekt ACM ook met allerlei partijen en wetenschappers om te kijken of op dit vlak mogelijkheden bestaan.
Indien de Mededingingswet in de weg staat van specifieke duurzaamheidsinitiatieven, die vanuit maatschappelijk oogpunt wel wenselijk zijn, is het aan de politiek om middels wet- en regelgeving het duurzaamheidsbelang boven het belang van mededinging te waarderen. Deze keuze heeft de ACM zelf niet. Zij kan slechts haar wettelijke taak vervullen door van initiatieven te onderzoeken of zij de concurrentie beperken en als dat zo is te kijken of er mededingingstechnisch gezien toch meer voordelen voor de consument uit voortkomen dan nadelen.
Fotocredits: AH's Kip van Morgen, Foodlog Media
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Weer even "on topic": De ACM vergeleek kosten en baten van de "Kip van Morgen".
Eén van de opvallende zaken in het ACM-rapport:
0,0 toegevoegde waarde qua antibioticagebruik van de "Kip van Morgen" t.o.v. "regulier".
Dat antibioticagebruik komt namelijk overeen met het huidige door de SDa aanbevolen gebruik (waarop zelfs nog verder gereduceerd moet worden):
" Ten slotte is er geen positief effect voor de volksgezondheid, namelijk nul eurocent per kilogram kipfilet. Dit laatste komt omdat de doelstelling voor verminderde antibiotica al onafhankelijk van de duurzaamheidsafspraken over ‘De Kip van Morgen’ gehaald wordt"
"ACM heeft gekeken of deze maatregelen door de consument worden gewaardeerd.
Daaruit blijkt dat de consument voor dierenwelzijns- en milieumaatregelen wel wil betalen, maar niet voor de beperkte verbeteringen van de Kip van Morgen.
Per saldo levert die de consument geen voordeel op."
Ahold verkoopt in de VS "never used" antibioticavrije kip: "Nature's promise".
https://www.consumerreports.org/content/dam/cro/news_articles/health/Consumer Reports Meat On Drugs Report 06-12.pdf
Als dat in de Stop & Shop kan, waarom zou dat dan in Nederland niet mogelijk zijn?
Hoe zou een ACM dat tegen moeten houden?
Alleen in Europa al zo'n 20.000 doden door bacteriële resistentie, een toenemend probleem dat vergeleken wordt met terrorisme, en dus zelfs factoren meer slachtoffers eist.
Professor Mevius meldde jaren terug reeds dat ESBL van kip komt, en de
eerste gedocumenteerde ESBL-dode dateert alweer van 5 jaar terug.
Zo goed als alle nieuwe infectieziekten zijn zoönosen.
Nu al 45 miljoen "geruimde" kippen, eenden en kalkoenen door de vogelpest in de VS,
inmiddels een biosecurity-zaak.
Hoe is het dan in hemelsnaam mogelijk dat o.a. in de Alliantie verduurzaming voedsel - u bent voorzitter van de Raad van Advies, mevrouw Hertzberger - dit probleem
geen "verduurzamingsthema" is? Hoeveel langer blijft men zijn kop nog in het zand steken?
@ #13
Voor wat betreft Foster en de spectaculaire antibioticavrije kip.er wordt dus nog wel degelijk antibiotica toegepast, zodra de dieren ziek zijn. Onder toezicht van een "licensed veterinarian".
Lijkt mij dezelfde gang van zaken zoals deze in Nederland gebeurd. voor een verslechterde voerderconversie grijpt men niet naar antibiotica maar naar voedingssuplementen.
Voor wat betreft the topic.
Wat mij betreft staat de ACM duurzaamheid ook niet in de weg. mocht dit wel zo gezien worden dan ligt het aan de wetgeving (zowel Europees als Nederlandse) de ACM toetst imo alleen de beweegruimte binnen de wettelijke kaders.
Als de betrokken partijen de aanbevelingen van de ACM uit het rapport gewoon ter harte nemen, dan is het binnen no-time geregeld.
We zijn volledig off topic, maar een kleine reactie:
Jaren geleden startte Albert Heijn een proef met de verkoop van Salmonella vrije kip.
Consumenten waren niet echt geïnteresseerd. We stopten de verkoop.
Die kip kwam uit Denemarken.
Ik heb grote bewondering voor de manier waarop de Scandinavische landen het Salmonella
probleem hebben aangepakt.
In de EU zijn de Salmonellainfecties gedaald. In Nederland is het aantal eieren met Salmonella besmetting echt spectaculair gedaald. Ook bij vleeskip is een daling zichtbaar.
In zowel de Scandinavische landen als in de andere EU landen als in de USA is Campylobacter een groot probleem en absoluut niet aan het dalen, helaas.
Maar deze draad gaat over de rol van ACM in het duurzaamheidsdebat, niet over pathogenen.
Die toezegging van Foster stelt dus zeer weinig voor:
"except in those instances where the clinical health of a flock is at risk."
Aan de andere kant zetten ze 2 lijnen op met volledig antibioticavrije kip.
Waarom doet AH dat eigenlijk niet, mevrouw Hertzberger?
En als u voor uw nieuwe "Hollandse" kip tóch over de grens gaat shoppen, waarom dan niet op een voedselveilige wijze, zoals die Deense COOP?
"At one time, Danish processors said it could not be done there either.
In the end, the Danes succeeded through cooperation among leaders from industry, the government and scientific institutions. The effort was not cheap, quick or easy, but officials say there is no going back.
“In Denmark, we have zero tolerance for Salmonella in chicken meat,” said Birgitte Helwigh, senior scientist at the National Food Institute of the Technical University of Denmark.
That policy has reaped enormous benefits for consumers, Helwigh said, and saved millions of dollars in medical expenses. Health authorities have not identified any human cases of Salmonella poisoning due to Danish chicken meat since 2011, and they estimate there has only been about a dozen illnesses from Danish eggs."